Hur ska jag ta tag i mig själv?
Hej!
Går i 9:an nu. Har under mer än ett års tid i princip aldrig gjort läxorna, gjort inlämningar i sista minuten och pluggat på prov kvällen innan.
Är väldigt duktig i skolan i övrigt, uppfattas av lärare som muntligt aktiv, ambitiös och "smart". Har för närvarande 240 p (max 320 p).
Men då jag bestämt mig för att gå naturvetenskap på gymnasiet för att sedan läsa till läkare krävs det att jag tar tag i mitt hemarbete. Frågan är bara hur.
Jag tror att om jag tog tag i mitt hemarbete skulle jag kunna höja mig i de flesta ämnena, har så himla mycket mer att visa som aldrig kommer fram!
Kan ta mitt senaste fysikprov som exempel, har VG i fysik. Fick på senaste provet bara 2 ynka poäng under MVG gränsen. Hade jag pluggat lite mer än läst igenom sidorna kvällen innan hade jag kanske kommit ihåg de där kraftpilarna?
Ber därför om tips på hur jag till nästa termin kan börja plugga på allvar och visa i skolan att jag förtjänar högre betyg :)
/Amanda
Med vänliga hälsningar
Chess
Gymnasiet skiljer sig otroligt mkt ifrån grundskolan. Du får tydliga och klara instruktioner om vad som krävs för att få g,vg eller mvg på kursen. Om du har dessa kriterier i bakhuvudet så blir det lättare.
Om jag var du så skulle jag inte plugga gärnet nu, för du har poängen för att komma in på naturvetenskapliga linjen, det är när du väl börjar där som allvaret kommer in :)
Jag vet inte var du bor, men i sthlm på karolinska institutet så har man börjat med provbaserade intag. Att man behöver behörighet i ämnerna är en självklarthet. Men sen utgår man ifrån vem som är mest lämplig att bli en bra läkaren, man tar hänsyn till hur personen kan bemöta andra människor. Så det bteyder att du kan ha 17 i snitt och ända komma in på provbaserade intaget. Då man tar 40% på betyg, 40% provbaserat, och 20% högskoleprovet.
Så högskoleprovet är också ngt att satsa på :)
Jag vet en kille som hade 17 i snitt och kom in på tandläkarlinjen på Karolinska genom provbaserande intaget :)
Jag kom igång att plugga ordentligt när jag och en kompis satt upp en tävling om vem som pluggade flest minuter under terminen. Det gav motivation, för lite tävlingsinstinkt har jag 
Och det var förra terminen vi gjorde detta och det gav resultat, för denna termin har jag pluggat mycket bättre, trots att vi inte har tävlat.

Du måste planera i förväg vilka tider du ska plugga varje dag, och vilka ämnen.
Om du vet att du har ett fysikprov om två veckor, så måste du dela upp pluggandet under längre tid än bara kvällen innan..
Så du måste ha koll på vad som ligger framför dig, och bestämma en viss tid som du ska plugga på, det är mitt tips. Det är det enda som funkar för mig.
Måndagar kanske det inte är nåt bra på tv mellan 19.00 och 20.30. Istället för att ändå sitta framför tv:n och egentligen inte kolla så se till att plocka fram böckerna och plugga lite. Man får liksom lägga in lite kvalitetsplugg varje dag.
Det blir ännu viktigare att ha bra vanor om du vill gå naturvetenskapsprogrammet sen. Jag gick natur, och då försökte jag att alltid ha koll på mitt schema och vilka lektioner jag hade nästa dag. Om jag hade matte, fysik och kemi så var det just de ämnena jag försökte plugga lite dagen innan. Man fick försöka att både vara med, och helst lite före, i det man höll på med. Det är sånt som läraren märker. Har man läst lite inför lektionen så kan man ställa "smartare" frågor.
Låter väldigt tråkigt kanske, men man får faktiskt ut mer och lär sig mer om man gör sitt bästa för att vara ett litet steg före hela tiden.
Om du vill komma in på det bästa skolorna för att gå natur behöver du mycket högre, nära 300p, 280 minst.
Kände likadant som dig när jag gått klart första terminen i 9an och tog tag i mig själv under jullovet med att sätta upp mål och börja planera all min tid så jag hann plugga utan stress men ändå hade dagar över innan proven att repetera det sista. La ner mycket tid på hemuppgrifter, offrade mycket tid med vänner för att hinna med allt jobb.
Det viktigaste är planering och ork.
Sätt upp mål som till exempel att du vill nå upp till 300p i slutbetyg, skriv upp alla dina betyg som du har nu samt vilka du tror du kan höja dig i. Det du är säker på att du kan höja dig i de höjer du dig i och det du är osäker på kämpar du med. Lägg ner tid på det viktigaste, slösa inte tid med att sitta med matten om du är duktig i det utan läs böcker i engelska om du är osäker där, till exempel.
Prata med dina lärare om vad Du ska göra för att höja dig och be om tips av dina kompisar i klassen och hur det jobbar inför prov och arbeten.
Planera din tid så du slipper stressa men har dagar över och offra offra offra tid som går åt till onödiga saker.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
#4 Så är det verkligen inte här, den bästa skolan i länet brukar ha lediga platser på natur ;) Snittet brukar ligga runt 265-278 p dock…
Tackar för alla tips! :)
Med vänliga hälsningar
Chess
Känner igen mig. Går själv sista terminen i 9an nu och känner att jag måste höja mig i många ämnen, I SO måste jag höja mig från G till VG, Jag måste få ett starkare G i Engelska (fy fan vad jag har svårt för engelska) och många andra ämnen som jag måste plugga till så jag behåller mina betyg.
Jag har för närvarande 215 poäng, höjer jag mig i de ämnerna som jag tror att jag kommer att göra, kommer jag ha runt 230-240 poäng.
Har väldigt dålig motivation, och min tennisträning tar över mina studier. Dvs, jag är inte så ofta hemma och pluggar utan "bor" i tennishallen. Men varför jag inte pluggar när jag väl är hemma är en fråga jag måste fundera på. Lat maybe? Och sen när resultatet för provet, inlämningsuppgiften kommer och jag får dåligt resultat, blir jag sur och ledsen på mig själv för jag vet att om jag hade ägnat några minuer för att plugga, hade jag ju fått mycket bättre betyg!
Uppdaterar mitt egna läge nu.
Istället för att ta tag i mig själv och göra läxorna ordentligt är jag glad om de ens kommer in överhuvudtaget. Bara att orka en hel skoldag är en stor presentation för mig, trist men sant.
Med vänliga hälsningar
Chess