Studier iFokus

Studier

Etikett06-tentor-prov
Läst 1684 ggr
Wony
0

Muntliga prov/förhör

Jag har märkt av ett allt mer irriterande problem, nämligen att jag under muntliga prov och förhör aldrig minns vad jag ska säga. Det spelar i princip ingen roll hur mycket jag pluggar innan, jag sitter ändå där på förhöret och minns inte ens de enklaste saker…

När jag har muntliga redovisninar inför klassen blir jag lätt nervös, men där har jag kommit på att jag får bort nervositeten genom att vara för mig själv i 5-10 minuter innan, läsa igenom det jag ska säga en sista gång, samt tänka på något lugnt och trevligt.

Har försökt applicera den tekniken innan muntliga prov och förhör, men det hjälper inte alls. Flera av mina lärare har påpekat att jag för det mesta presterar bra på skriftliga prov och under diskussioner i klassen, men att jag konstigt nog inte klarar av det muntliga.

Det här har dessutom dragit ner flera av mina betyg, och egentligen har jag inte råd att få fler sänkta betyg, så jag känner att jag måste hitta ett sätt att hantera de här situationerna.

emwa
0

Jag har precis samma problem! Jag tycker först och främst att du ska berätta för lärare om det problemet du har, det känns bättre om de vet och då förstår de förhoppningsvis och kommer stötta dig i dina muntliga redovisngar.

Jag brukar läsa upp allt för två-tre av mina kompisar innan redovisning. De vet att jag blir nervös framför en stor grupp så de ställer gärna upp med att lyssna innan.

Men muntliga förhör brukar man oftast inte läsa upp innan, inte jag iallafall. Det gäller bara att ta det lugnt, andas och koncentrera dig. När det blir så för mig brukar stressen och nervositeten ta över och jag brukar mumla fram ett "jag vet inte" innan jag ens hunnit tänka.

Men jag tror att det kommer gå lite bättre om du berättar för lärare först och främst.

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

Tom
0

Jag håller med emwa. Berätta för lärarna först och främst och fråga hur ni ska lösa det eftersom du är mån om dina betyg.