Inlärningssvårigheter och dyslexi
Hej hallå
Jag har extremt svårt att lära mig saker som jag läser.
Mitt problem ligger då i att allting i den utbildning jag går är läsning. Bok på bok och stenciler och andra lösa papper som man bara ska MATA in i huvudet med information.
Jag har provat allt från att rita tankekartor eller göra anteckningar av det jag läst till att läsa högt för mig själv.
Inget fungerar. Då jag ber någon förhöra mig och ställa frågor om texten jag läst så minns jag den inte. Det är liksom blank. Kommer bara ihåg lösrykta meningar.
Jag kan läsa en text tre gånger om och informationen sätter sig fortfarande inte.
Upp på detta så har jag dessutom dyslexi som gör att det går väldigt sakta när jag läser( min läshastighet ligger runt 110 ord/min, en människa utan dyslexi läser omkring 300ord/min).
Jag samlar på mig underkända tentor och börjar få rejäl ångets över detta.
Någon som har det liknande?
Någon som har tips?
Är du kreativ i övrigt? Lätt att komma ihåg sagor? Bilder?
De tipsen jag fick när jag gick på en föreläsning om inlärningsteknik var att rita bilder som gjorde det lättare att komma ihåg eller att sätta ihop saker till en berättelse, till exempel om du ska komma ihåg alla planeter:
Mamma Vattnar Jorden Medan Jag Sätter Ut Nya Plantor (Merkurius, Venus, Jorden, Mars, Jupiter,. Saturnus, Uranus, Neptunus, Pluto)
Nu vet jag inte vad du läser, kanske fungerar det inte för dig. Jag själv läser psykologi och då är det riktigt svårt att ta hjälp av dessa tips, har själv blivit underkänd på senaste tentan.. Men lycka till!
Jag har väldigt lätt att komma ihåg bilder och historier om jag hör dem berättas för mig.
Ska testa det med att måla bilder. Det kanske fungerar :)