Studier iFokus

Studier

Etikett19-studieflykt-off-topic
Läst 1415 ggr
andreas0
2009-02-02 18:24
0

Grönt te och studier?

Grönt te sägs förbättra koncentrationen, och göra en piggare. Delvis på grund av koffeinnehållet, men jag tycker att jag blir piggare och mer koncentrerad av grönt te än av motsvarande mängd kaffe, trotts att kaffe har 3 ggr så högt koffein-innehåll som grönt te.

Efter att ha sökt lite på internet så tror jag att jag har hittat svaret:

Grönt te är en av väldigt få källor till aminosyran L-Theanine (http://en.wikipedia.org/wiki/L-theanine) som enligt wikipedia har följande effekter:

Theanine has been shown to reduce mental and physical stress, may produce feelings of relaxation and improves cognition and mood when taken in combination with caffeine.

På en annan wikipedia-sida står det:

theanine is absorbed by the small intestine and crosses the blood-brain barrier, where it affects the brain's neurotransmitters and increases alpha brain-wave activity. The result is a calmer, yet more alert, state of mind.

Båda påståendena har länkar till trovärdiga referenser. Vad tror ni? Kan Grönt te förbättra studieresultat?

emwa
2009-02-04 19:27
0

Jag brukar dricka te när jag pluggar, för att orka med. Jag har dock inte vetat om att det faktiskt finns bevis på att man blir piggare och därmed bättre på inlärningen.

Jag tror absolut att te kan förbättra resultaten!

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]