"Skjuta upp"..
Jag är en person som alltid "skjuter upp" allt i skolan till sista dagen. Allt från inlämning av uppgifter till tentaläsande. Efter tre år på högskola har jag fortfarande inte lyckats ändra min hopplösa "taktik".
Vad ska jag göra?? Finns det någon som kan ge mig tips eller råd? Motivationen och viljan finns där, men självdisciplinen är det värre med.. Någon som har erfarenhet från detta?
Det behöver inte vara fel att skjuta upp saker. Det viktiga är att de blir gjorda i tid och tillräckligt bra.
Prova att göra uppgifterna direkt när du får dem. Planera inte att göra dem senare för då är risken stor att det blir som det brukar.
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag är också lite sådan, att jag sjuter upp arbetet och får panik sista dagen
Medicin att skriva ut mot besvären… enl. #1 rekomenderas 
// Iskall ^
^
Jag har också lätt för det:
"Varför göra det idag som lika gärna kan göras imorgon…?"
Lösningen för mig är att göra en liten plan. Jag fördelar det som ska göras på ett antal "dead-lines". Det känns rätt skönt att jämföra verkligheten med planen efterhand. Ger en trygghet - och det sporrar att försöka ligga lite före.
Ganska ofta blir resultatet att jag är klar i god tid.
Men gör jag ingen plan blir det sista minuten.

Underbart att höra att man inte är ensam om "uppskutandet". Det är ett problem jag försöker arbeta med just nu.
Det som faktiskt hjälper mig lite är att välja en "pluggplats", i mitt fall biblioteket, där jag bara pluggar. Jag tvingar mig dit, och när jag är där så enbart pluggar jag. Känner jag att mina tankar drar iväg till något annat så reser jag mig upp och gör något annat i 5 min. Sedan sätter jag mig och fokucerar igen. Ju längre jag gör detta destu enklare är det att fokucera på denna plats.
Något annat som jag använder mig av är belöningar. PLuggar jag 30, tjänar jag ett poäng. Detta poäng ger mig t.ex. 15 min läsning i romanen som väntar på mig hemma. Tjänar jag ihop fler poäng, säg tio. Ja, då får jag slacka framför TVn hela kvällen om jag vill.
Det är fantastiskt hur skönt det är att låta sig koppla av efter en dag av effektivt pluggande.
Men visst, det är inte alltid det fungerar heller
Vissa dagar vinner latfian tyvärr.
/Emma
Tack för era tips, ska pröva dom och hoppas det blir bättre. Detta är väl nånting man får kämpa med hela livet antar jag… Fast det som är lustigt är att ska man göra nånting i pappersväg med sin hobby, då går det hur fort och lätt som helst!
Att hålla på med poäng som #4 har föreslagit verkar väldigt smart. Speciellt för mig som har lätt att göra andra saker än att läsa… Men att dela upp arbetet i mindre delar verkar också en bra metod.. eller allra bäst.. göra det på en gång! :-)
Jag tackar också för tipsen, för jag har också dessa problem 

komentar till #5 och #6.
Kul att ni tyckte om tipsen, hoppas de hjälper!
Det finns många böcker om studieteknik som är värda att läsa. Har inte några titlar i huvudet. Men kila till biblan och sök så hittar ni säkert något.
/Emma

jag behöver också lära mig att ta tag i saker på en gång. har börjat gymnasiet nu och vad jag fattar det som så är det inte lika slappt som de e på högstadiet….
#8: På gymnasiet brukar det krävas att man tar mer ansvar för studierna själv. Ofta är arbeten så omfattande att du inte hinner göra dem sista kvällen utan måste planera och börja med dem i god tid för att hinna.
Vänliga hälsningar
Niklas
En variant är att börja göra "det" med enda kravet att göra det i 10 minuter. Är det lika jobbigt efter 10 minuter kan man göra något annat en stund, men då har man iaf börjat. Och har man väl börjat så brukar det vara enklare att fortsätta.
Det svåra är ofta att komma igång.
Mvh // Johan
Bra tips!
Vänliga hälsningar
Niklas
Håller med. Bra tips av Johan!
Tom
Någonting som också fungerar, även om det är "svårt" att göra är att ta tag i det allra jobbigaste man har framför sig. Ofta finns det en eller ett par uppgifter som man undviker för att de känns jobbiga. Om man kan ta itu med den "tyngsta" av dessa så undviker man mycket stress och har lättare att få även annat gjort…