Gymnasium? - hjälp
Jag ska välja gymnasium nu i vår och vet inte vad jag ska välja.
Jag har funderat på Hotell och Resturang på Ekeby. Men jag vet inte… Är det någon som har gått där eller vet något om det programmet?
Annars har ni nå tips på någon bra skola som ligger i Uppsala?
Eller något tips på något roligt yrke som kan tänka sej va roligt när man blir äldre.
Eller något jag ska tänka på när jag är och besöker skolorna.
Jag älskar att göra saker praktiskt samt djur. Dock vill jag inte jobba med djur eftersom det är mitt fritids intresse som jag vill ha för att kopla av.
Men något annat jobb som man får uppleva saker plus att man inte sitter instängd på ett kontor hela dagarna.
Dom yrken jag funderar mest på nu är hotell receptionist, reseledare eller konferans värdinna.
Tror det här var den bästa iFokus siten att skriva den här tråden på.
Kan tillägga att jag har tillräckligt med poäng så jag kommer in på dom flesta gymnasuim…
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering
Receptionist, reseledare och värdinna är yrken inom samma område. Hotell och restaurang kan väl vara en bra start då. Du kommer säkert att byta yrke några gånger under livet så vad du väljer nu är inte livsavgörande.
Vänliga hälsningar
Niklas
Är du inte helt säker på vad du vill göra finns alltid alternativet att gå samhällsprogramet med en praktisk inriktning.
För att bli reseledare kanske man kan gå sam/språk? (språk är inte en praktisk inriktning, jag vet, men för att visa vilka möjligheter du har!)
Själv går jag på Jensen i Stockholm men det finns även en Jensen i Uppsala. Jag trivs bra på Jensen så det är mitt tips på bra skola. Annars har jag hört bra om Katedralskolan i Uppsala också.
lycka till! 

Min dotter gick Hotell och resturang. Det är en bra utbildning på många vis. Laga mat är alltid bra att kunna, och det finns många olika yrken där det är en merit. Dottern jobbar inte med matlagning, men hon bjuder på jättegoda middagar.
Har du några funderingar på framtida yrken så kan det vara idé att kolla vilken särskild behörighet som kan komma att behövas för den utbildningen, jag tänker nu om det är en högskoleutbildning.
De ämnen som är särskild behörighet skall man se till att få med sig under sin gymnasieutbildning. Det kommer fr.o.m. 2010 att bli svårare att komma in på högskolan om man senare kompletterar ämnen på komvux (den gruppen blir det hårdare konkurrens i och platserna till högskolan blir mindre) det innebär att det är bra att gardera sig för åtminstone det man kanske har som drömmål.
Lyssna till ditt hjärta när det gäller valet, tycker man att något är roligt så lyckas man ofta bättre. (Men att tänka på ovanstående är bra, jag jobbar som syv:are)
Om du känner att det är reseledare osv. som du vill bli så finns det även specialprogram utöver Hotell och restaurang. Jag läste själv ett specialanpassat samhällsprogram på gymnasiet med inriktning på turism. Eftersom det är just ett specialprogram så kan det se lite olika ut från skola till skola där de ger en sådan utbildning. Vi fick i alla fall åka på mässor, lära oss olika bokningsprogram, göra en massa utflykter där vi själva fick guida våra klasskamrater och mycket mer.
När det gäller just det där lilla extra som reseledare så rekryterar varje resebolag folk som de sedan själva utbildar, så någon utbildning för sådant krävs egentligen inte men det är alltid ett plus. En av systerskolorna till mitt gymnasie hade dock en nishad inriktining där man blev skolad i konstan att vara bergsguide.
Sist av allt kan jag inte mer än att hålla med #1; det du väljer att läsa på gymnasiet kan vara det sista du vill göra sedan. Jag läste turism och ekonomi på gymnasiet, tre år efter studenten läser jag nu till civilingenjör i bioteknik.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Jag har länge velat bli inredningsarkitekt. så jag gick Design på GUC i Uppsala. Väldigt rolig linje där man får testa på ALLT inom design. grafiskt, kläder, inredning, landskap.. m.m.
I överigt är det en mycket bra skola jag kan rekomendera och de har många bra speciella linjer.
Tex turism som är inne på det du gillar :)
Gå in på www.guc.se och titta mer :)