hjälp, linje!
hejsan! jag går i 8;an och jag har redan nu börjat få panik över att jag inte vet vilken linje jag ska gå!
tänkte att ni kunde få hjälpa mig lite!:P
mina allra största intressen är fotboll och hästar. inom fotbollen så tränar jag med ett F13 lag, men har vart tillfrågad att träna en gång med damlaget, och även spela en match med dom, fast den blev tyvärr inställd. Jag är alltså 13, snart 14 år. och jag älskar fotboll! jag rider en foderhäst, som jag även ska börja tävla på lokal nivå, och tränar inför instuktör en gång i veckan. jag rider ca. 4-5 gånger i veckan ungefär.
jag tycker även om att fota, och hålla på med andra djur. och tycker också om att laga mat och att baka. jag har jätte svårt för att välja! och jag har länge drömmt om att bli veterinär, men jag vet inte. det är så lång tid i utbildningen. vad tror ni?
Är du teoretiskt eller praktiskt lagd?
SYV finns på "alla" högstadieskolor, ett tips är att prata med denne, de har ofta olika test man kan göra för att se vart man passar in….
Med vänliga hälsningar
Chess
vad menar du med teoretiskt eller praktiskt lagd 
Teori är mer att läsa och liknande. Praktik är att göra saker med händerna. Sen finns det ju mellanting som är lite av varje. Men vi kan säga att en snickare utför ett praktiskt arbete medan en matematiker (oftast) har ett teoretiskt arbete.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
jaha, jo då vill jag ha mest praktiskt skulle jag tro. för jag tycker inte om så mycket att läsa eller plugga och så, då tycker jag hellre om att göra sakerna, :) Som tex. om jag skulle välja ett fotbolls gymnasium (nu vet jag att det är inte många som blir något när man går det, men jag har funderat lite på det, men vi får se) så vill jag ju inte läsa om fotboll då vill jag hellre träna fotboll:)

Om man inte plugga skallen av sig och bli veterinär så kan man ju bli djursjukvårdare.
Jag såg att du bor i Sundsvall, och jag sökte om det fanns Naturbruksgymnasium i närheten där du bor.
Här är en länk till Sundsvalls praktiska gymnasium, där du kan se vilka inriktningar som finns: Djursjukvårdare eller Hästskötare kanske vore nåt?
http://www.gymnasieguiden.se/Templates/School.aspx?PageId=195&SchoolID=960
Det verkar intressant faktiskt:)men jag skulle villja gå i Rättvik på Naturbruksgymnasiet, där man kan välja sina egna linjer, välja till massa olika kurser och så. men jag vet ju inte vad jag vill bli:/
någon som gått i rättvik som kan berätta meer?;)

Om du pratar med din studievägledare på skolan kanske de kan ordna så att du kan åka dit och kolla? Då kan du ju prata med flera, och höra vad de tycker om skolan och de olika linjerna.
Det brukar ju finnas informationsdagar också, såna är väldigt bra!
Lycka till
tackaR:)