Prövning komvux
Hallå, jag tänkte fråga om det är ngn som gjort en prövning för att höja sitt gymnasiebetyg?
Vad tyckte ni om det, var det lätt? svårt? ett bra val?
Hur mkt tid la ni ner?

Jag gjorde precis en prövning i Matte A. Jag var ute i sista minuten och bad om prövningen drygt en månad innan terminen var slut..
Samma lärare har jag haft i Kemi A under terminen, och det enda jag behövde göra var de Nationella proven. Jag läste Matte B och C denna terminen, så A-kursen slank liksom in utan större problem.
Har man redan läst ämnet, och tror att man har det ganska färskt i minnet så är prövning ett bra alternativ. Har man dessutom haft läraren som ska hålla i prövningen så kan det vara ett väldigt lyckat sätt att få sitt högre betyg. Då har man ju redan lite koll på vad läraren förväntar sig och så.
Vad är det för ämne du vill göra prövning i? Om det är ett ämne som man måste labba i så kan det ju kräva lite schemalagd tid dessutom.
Kan man göra en prövning utan att ha läst ämnet i skolan?

Ja, i alla fall i min kommun. Om man har IG i ämnet ska prövningen vara kostnadsfri, men har man redan betyg och vill höja det kostar det 500 kr. Men det kan säkert variera från kommun till kommun.
OK, tack!