Studier iFokus

Studier

Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 2701 ggr
[maffiapudeln]
0

Alla lärare bedömer olika.

Jag går just nu i åttan och har märkt att nästan alla lärare bedömer olika. Svenskaläraren bedömer mer på kunskaper och skriftspråk, medan min matte/no lärare bedömer nästan endast på poäng. Engelskaläraren bedömer också mindre på poäng osv osv..

Min kompis som går i parallellklassen berättade att hennes lärare ALDRIG bedömde på poängen i matte, utan bara på hur bra man förstår olika sätt att räkna osv, och då får man ju mer kunskap - men har svårare för att få höga betyg. Och det är ju inte rättvist?

Alltså jag tänker när man ska söka till gymnasium sen.. Jag skulle säkert med enkelthet klara VG i matte, samtidigt som det är kanonsvårt att få det i kompisens klass.

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med det här inlägget, men jag tycker att det är så kontigt att det kan vara så olika =/

sasha-
0

Hehe, men så är det. Hon kommer ha en fördel i eget tänkande när nationella proven kommer i nian. De flesta sätter dessutom betyg efter nationella så hon kommer säkert att få det hon förtjänar.

Min bror skrev en bokrecension förut som han fick vg- på, sen skickade han den till min kusin som fick mvg+ för den. Saken är att det kommer jämna ut sig när de inte har samma lärare längre.

Mariaairam
0

Jo, det är lite konstigt. Men det är så det är ^^ Men nationella proven ska ju göra det mer rättvist. Men alla lärare kollar ju olika på betygskriterierna så det blir ju aldrig riktigt rättvist. Sånt är livet! ;)

vanessa
0

Det är väldigt fel att det är så. Trodde i mitt stilla sinne att lärare använde samma kriterier at lösa saker. Men tydligen inte. Sorgligt. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Mariaairam
0

#3 Jaa, det är synd faktiskt.. :(

[maffiapudeln]
0

3# ja det är svårt att veta vad man liksom ska satsa på att lära sig =/

Sosso
0

Håller med. Min kompis kompis hade g i engelska, sen när han bytte skola hade han mvg. :P Men han hade inte gjort mer än det vanliga på sin gamla skolan. Jättekonstigt..

Tom
0

Välkomna till skolvärlden ;-/

Det som är tråkigt är att det var likadant för 20 år sedan när jag gick i plugget och att det troligen kommer att vara likadant när mina barnbarnsbarn går i plugget.

Det finns enormt många fel och brister i det Svenska skolsystemet.

parisjetaime
0

Det går att kräva betygskriterier från läraren. Lär man sig allting som står på kriteriepappret i kursen så kan man hela kursen. Sätter läraren sedan ändå ett lägre betyg än vad du har visat att du kan så kan du anmäla denne till skolverket. 

Alla lärare vet att när de betygsätter så är det en myndighetsutövning. De ska vara så objektiva som de mänskligen kan.

Du kan även vid varje provtillfälle eller examination fråga läraren vilka kriterier som nu kommer uppfyllas och om du kommer att ha möjlighet att komplettera dessa kriterier om du inte lyckas så bra vid just detta tillfälle.

På så sätt så lär du dig, och visar vad du kan, enligt skolverkets regler. Sedan kan man tycka vad man vill om skolverket men på detta sätt får du det betyg du vill ha.

Tom
0

#8, Mycket bra information! Det borde vara obligatorisk kunskap för ALLA som går i skolan att få veta vad som gäller när det gäller betygskraven.

Solveig
0

Alla lärare i alla ämnen delar ut betygskriterier inför varje nytt område på den skolan (7-9) jag jobbar på. Jag trodde att alla skolor gjorde så. Jag undervisar i Svenska som andra språk och vi har våra uppsatta på väggen. Ämneslärarna mailar sina till mig så vi kan gå igenom dem.

parisjetaime
0

När jag gick i högstadiet gjorde vissa lärare precis som de gör på skolan du jobbar #10.

Andra lärare ansåg att man skulle "jobba så mycket som möjligt, redovisa det man lärt sig vid ett prov och sedan få ett betyg på detta".

Jobba så mycket som möjligt? Tänk om man fokuserar på "fel" saker när man jobbar så mycket som möjligt? Skolverket har ju bestämt vilka saker som är rätt. Som elev ska man inte behöva gissa sig till vad man ska lärare. Vi har tillräckligt med saker att göra och pränta in i huvudet.

sasha-
0

Sånna får alla men det är bara för läraren att hävda att du inte förklarade tillräckligt utförligt, inte hade tillräckligt målande språk eller tillräckligt eget tänkande. De kan säga att du inte redovisade alla stegen eller att du var för tyst på lektionerna. Dessutom är alltid kriterierna skrivna på fikonspråket så de är väldigt svåra att förstå och läraren kan välja att tolka kriterierna hur han/hon vill. Min personliga åsikt är att tiden är bättre lagd på att läsa studiematerialet än betygskriterierna. När någon väl försöker höja sitt betyg och kanske har rätt så vägrar läraren erkänna sitt fel iallafall.

Dessutom jämförs man med andra i klassen när betygen sätts. Proven skrivs efter hur bra klassen är och efter hur långt den kommit i boken. Nu på gymnasiet är det tydligt, elever från vissa skolor får mycket högre betyg än förr medan elever från vissa skolor som har haft lägre krav och sämre genomsnittsbetyg blir sänkta flera betygssteg. De är inte sämre än förut, de jämförs bara med bättre klasskamrater.

Stephanie
0

Det dumma med betygskriterierna är att de ofta är väldigt svåra att förstå som elev, och lärarna brukar inte alltid heller vara så överdrivet bra på att förklara…

Jag får också alla (tror jag?) betygskriterier för varje ämne i min skola, men jag har ingen koll på dom själv. Kanske jag borde ta och kika på dom igen Flört

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

parisjetaime
0

I och med att alla lärare bedömer olika även om de går efter kriterierna kan det kanske vara bra att be om en "översättning" av kriterierna. Vad ska göras för att uppnå detta kriterie? osv. På så sätt vet man precis hur den läraren har tolkat kriterierna eftersom att det är det som är intressant för eleven, inte hur denne själv tolkar kriterierna för lärare går inte att rubba när de väl satt betygen.

sisan881
0

#8 Tycker du inte man ska prata med läraren istället för att på en gång springa och anmäla? Du verkar förutsätta att alla lärare är elaka ondsinta…

sisan881
0

#8 Tycker du inte man ska prata med läraren istället för att på en gång springa och anmäla? Du verkar förutsätta att alla lärare är elaka ondsinta…

Tom
0

#15, Jag uppfattade inte alls hennes inlägg som att hon förutsatte att alla lärare är elaka och ondsinta?! Inte heller uppfattade jag det som att hon tyckte att man skulle "springa och anmäla" på en gång. Hon förklarade vad man som elev har för möjligheter om inte läraren följer de regler som finns.

sisan881
0

#17 Vad jag menade var att kriterierna kanske inte är så lätta att bara sitta hemma och läsa på. Man kanske måste vara aktiv på lektionene med (bara ett exempel). Men om läraren anser att elev inte varit aktiv och eleven tycker att den varit tillräckligt - vad händer då?!?! Ge mig det betyg jag vill ha annars anmäler jag…

Jag vet faktiskt om en lärare som råkade riktigt illa ut och som fick en anmälan på sig. Det var en elev som inte hade slutfört ett enda arbete på ett år. hon fick massor med chanser, mångsa påminnelser och erbjudanden om kompromisser (ex. slutför en sak i alla fall). Hon fick IG eftersom hon inget gjort. Det blev ett himla liv och läraren blev anmäld. Inte nog med det - läraren fick inte bara kritik för betyget utan också för att hon skulle ha mobbat eleven vid ett speciellt tillfälle… Jag var faktiskt där vid det tillfället och det förekom ingen som helst sanning i det påståendet. Det blev så illa att läraren till slut valde att flytta (det skedde på en liten ort). Men hon blev anmäld för att eleven ansåg sig ha fått ett för dåligt betyg. Tycker ni seriöst att det ska va så lätt?

Tänk om andra yrken låg under samma hot - plattläggare lägger mönsret fel på en uppfart och blir anmäld för det. En bagare gör för stora bullar och slösar på deg - låt oss anmäla.

Det är hemskt att det blivit en tendens att allt ska anmälas på en gång. Det är många som går till jobbet och får det slängt i ansiktet varje dag - för minsta lilla - har sett det massor med gånger. Jag har själv blivit hotad att bli anmäld för att jag bad en elev stänga av mobilen under lektionstid. Är det så vi ska ha det? Det är ju vansinne!

De allra flesta lärare ger inte dåliga betyg utan orsak, de allra flesta VILL att eleverna ska klara sig och hellre friar dom än sågar betygen speciellt när det gäller slutbetyget.

Skulle en lärare göra vansinnigt fel så självklart är en anmälan bra. Men, först ska väl kanske föräldrar vara i kontakt med lärare, rektor om eleven är mindreårig. Man måste träffas och förklara sina ståndpunkter oasv…. Många steg innan man ens borde tänka på att anmäla.

Men här  ". Lär man sig allting som står på kriteriepappret i kursen så kan man hela kursen. Sätter läraren sedan ändå ett lägre betyg än vad du har visat att du kan så kan du anmäla denne till skolverket." Med andra ord - Lär man sig det man själv anser är rätt och inte får det betyg man själv anser man har rätt till så anmäl läraren. Det är ju vansinne att i första hand rekommendera det!

Tom
0

#18, Du beskriver ett enda tillfälle då en lärare har, enligt dig, råkat ut för att någon elev utan anledning har anmält henne och sedan drar du paraleller att det vore förskräckligt om diverse andra yrken ständigt behövde arbeta under hot?! Är det så du upplever läraryrket, att lärare ständigt lever i omotiverade hotsituationer?

Det är en intressant inställning. Speciellt med tanke på att du själv pluggar till lärare.

Jag tycker också att det är intrerssant hur du tillåter dig att fritolka och lägga in påhittade tolkningar av vad andra har skrivit i sina inlägg. Trots att de faktiskt inte alls har skrivit så.

/ Tom

sisan881
0

GÄSP

Tom
0

Jag hoppas att du hinner ändra din inställning och attityd tills du börjar arbeta med människor. Annars tycker jag synd om dem som råkar ut för dig. Speciellt alla barn som ofta inte har så mycket att sätta emot en vuxen i 'maktposition'.

/ Tom

SergeantHanna
0

Gäsp?

Öh.. varför ens svara när man svarar så?

Det hade kunnat bli en intressant diskussion, men det går ju inte att diskutera med någon som har sådan inställning.

Det finns nyanser i livet, allt är inte svart eller vitt.

Det finns många fler yrken är läraryrket där man jobbar under press och kan råka ut för att bli anmäld. Som lärare borde man faktiskt försvara hela systemet att en elev kan anmäla en lärare, istället för att se det som sin fiende. Det är ju en möjlighet att kvalitetssäkra undervisningen. Lärare och elever är inte spelare i olika lag, utan i samma.

Det är en enorm makt en lärare har när den sätter betyg. Den makten ska läraren inte kunna ta för given och se sig som en envåldshärskare som kan sätta betyg hur den vill.