Elever i Malmö ska få sätta betyg
Vad tycker ni om att elever i Malmö ska få sätta betyg på lärare?
Personligen tycker jag att det är jätte bra då lärare på gymnasie kan ha olika åsikter om elevens val. Jag vet själv när jag gick på naturbruksgymnasiet och valde häst och senare trav att våran samhällskapslärare alltid gav oss travelever sämre betyg än ridelever, läraren i samhäll var ridlärare och menade på att vi förstör hästarna och hatade oss travelever som inte kan rida hästar rätt.
Så som sagt tycker jag att det är bra om alla kan få sätta betyg på lärare.
Jag ser inte poängen i att sätta betyg på lärare. Vad skulle det leda till?
Visst så tycker jag att det är positivt att man utvärderar kursen samt läraren i mitten av kursen samt i slutet, men att sätta betyg känns konstigt.
Kommer det att finnas betygskriterier att tillgå samt "lärarexempel" på G, VG och MVG nivå? Först då kan jag anse att det är korrekt att sätta betyg på lärarna.
Lärarnas betygssättning är en myndighetsutövning som jag sagt tidigare. Det är utbildade till att sätta betyg på elever i just deras kurs.
Ska elever sätta betyg på lärare måste även elever bli utbildade inom detta för att systemet ska fungera. Utan utbildning kommer eleverna att bli fruktansvärt subjektiva i sin betygssättning.

Men det är inte alla lärare som verkar ha gått den utbildningen i så fall. Den ridläraren jag hade kan då inte ha gått den då hon satte betyg efter vad vi eler gjort för vidare val. Och tycker x antal elever att läraren gjort den bedömningen så måste skolan göra något åt saken. Men som det är idag kan de lärarna komma undan med att helt enkelt sätta det betg de vill utifån vad eleven väljer för inriktning och inte efter kunskaper.
Men vad kommer det bli för konsekvenser av betygssättningen?
Visst, låt elever sätta betyg på lärare, det gör inte mig någonting. Frågan jag ställer är var detta kommer leda. Klassiska utvärderingar två gånger per termin är väl minst lika bra.
Andra problem man har med individuella lärare bör tas upp med läraren och ledning.
Betygssättning av lärare kommer att missbrukas och inte tas på allvar.

Löjligt. Lärare har gått i skolan och fått betyg.
Jag är tämligen säker på att om man kolla vilka betyg en lärare ger och vilka betyg läraren får så skulle de vara mkt lika. Om en lärare är sträng och säger till folk och ger ig till de som inte uppnår kriterierna så kommer den läraren få dåligt betyg. Vem gillar nån som skickar en till sommarskola?

Men åter igen så skulle jag tyckt det skulle varit bra då jag var med om den lärare som jag var, för skulle tillräkligt många säga samma sak (vilket jag vet att de skulle ha varit då alla travelver fick vrädelösa betyg, till och med i ämnen som denna lärare inte hade någon som helt aning om- projektarbete så var det en grupp travelever som gjorde inkörning av en unghäst på travet vis, men det ville läraren sätta IG på fast hon inte vet ett skit om hur man kör in en unghäst inom travet då hon är dressyrlärare). Men tack vare att travlärare var med så fick denna grupp rättvisa betyg för sitt arbete). Så hade det varit tillräckligt många som sagt något så hade de behövt byta ut denna lärare. Vi fick ingen möjlighet att utvädera läraren på något vis.
Det är skillnad på att utvärdera och betygsätta. I en utvärdering berättar man sina personliga åsikter om hur läraren utför sitt yrke.
En betygssättning utgår från kriterier…
Jag tycker att elever ska få utvärdera sina lärare, men det känns inte som om det är någon poäng med betygsättning då det inte säger varför läraren är bra/dålig. Möjligen att det ger någon falsk känsla av inflytande hos eleverna om de får lov att betygsätta.

#4 Håller med dig. Vad är en snäll lärare? En lärare som ställer krav och ser till att man gör bra ifrån dig på gymnasiet - eller är man snäll som låter eleverna kolla film var 4:e lektion.
Kollar man i högstadiet så vill de flesta kolla film, men jag tror inte dom är glada när dom kör i ämnet senare. Lärare är inte där för att bara var snälla - dom är där för att ge eleverna hjälp att komma vidare med så bra förutsättningar som möjligt så att eleven kan söka vidare.
Sen ligger inte allt hos läraren… finns ett ordspråk som heter "Du kan leda en häst till vatten, men du kan inte tvinga den att dricka" Som elev måste man själv jobba förr sina betyg och sin kunskap inte göra minst möjliga som vissa gör. Och tyvärr kan även dessa förstöra för andra i klassen.