Studier iFokus

Studier

Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 1685 ggr
Ceciliaolucifer
0

Prestationsångest -motverka?

Jag tror att det är väldigt vanligt med prestationsångest och jag undrar i vilka situationer ni känner så och får det? Beror det på att ni startar sent med arbetet? uppgiften? eller pluggandet inför tentan?

För min del handlar allt om betyget. Jag snöar in mig på resultatet och gör det svårare för mig än vad jag borde göra. :(

Chestnut
0

Jag får prestationsångest efter jag skrivit prov tills jag har fått veta resultatet. Tänker hela tiden att jag kunde ha gjort det otroligt mycket bättre. När resultatet kommer blir jag 8 av 10 gånger besviken. Även om det är det betyget jag hade väntat mig….

:(

Med vänliga hälsningar
Chess

sisan881
0

Hej

Kan ge tips om att presentera. har man en plan för hur man ska agera så kan det vara en trygghet.

Ha en lapp med stolpar som gör att det du pratar om håller en "röd tråd" - då tappar du inte bort dig och du kan titta på lappen när du blir osäker. Alla fakta med sifffror mm är bra att ha till hands så att man inte blandar eller säger fel.

Prata långsammare/lugnare än du tror att du gör - blir man stressad så ökar man tempot automatiskt. Träna på att presentera ämnet framför spegeln - ingen behöver veta ;-)

När du ställer dig framför ex klassen så ta en kort paus där du snabbt väljer ut ca 4 personer runt om i rummet - folk du inte tycker är obehagligt att titta på. Medan du pratar så kan du låta blicken förflytta sig mellan dessa personer och så låtsas du att de andra inte är där. Det är ju enklare att prata till fyra än trettio.

Ha gärna något annat material med dig som du kan visa. Det gör att presentationen flyter bra, de som tittar får något att göra, man fokusserar på något annat än bara dig - kan kännas skönt.

Framförallt så bjud på dig själv! - Det gör inget om man säger fel - det är mänskligt. Klantar du till det så bli inte bedrövad utan skratta bort det - det finns värre saker i världen som kan hända. Skrattar man själv och bjuder på det så skrattar man med varandra - andra skrattar inte åt dig. Det är en stor skillnad.