Studier iFokus

Studier

Etikett07-muntliga-skriftliga-redovisningar
Läst 5433 ggr
Funnen
6

Meningsuppbyggnad!

Jag har kommit fram till att jag inte är en höjdare på att bygga/formulera meningar. Någon som har ett tips på hur man kan förändra detta. Bra böcker i ämnet? Övningar?

Tack!

/Emma

AndersE
1

Jag tror att bästa sättet att få ett bra språk är att läsa mycket…

Niklas
0

#1: Och skriva mycket.

Försök inte att krångla till språket. Gör det så enkelt som möjligt.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Funnen
0

Tack Anders för det tipset. Jag har även fått det tidigare. Visst har det hjälpt mig mycket. Läser både för  i avkopplingssyfte och för studiesyfte till kurserna på universitetet.

Detta har hjälpt mig till en viss del. Men det är nog mer tips och regler jag är ute efter.

/Emma

AndersE
0

#3 Funnen, jag svarar så därför att jag hade ganska lätt för Svenska i skolan (grundskola och Na-gymnaisum) och fick bra betyg.

Ändå har jag aldrig varit bra på grammatik och språkliga regler. Men jag började läsa ganska tidigt - och mycket! Därför finns det inom mig - en känsla för när något är fel, och när det känns bra. Det funkar för mig.

Därför försöker jag läsa mycket, mycket böcker för mina barn - och prata mycket med dem. Med förhoppningen att de ska bygga upp en inre känsla för ett korrekt språk. Ifall de - som jag - kommer att tycka att grammatiska regler är tråkiga…

Tom
0

Jag är likadan som Anders när det gäller grammatik. Jag kan inte speciellt många regler men känslan gör att det blir rätt i alla fall.

Tom

Funnen
0

Visst känner även jag när det känns fel. Mitt problem än nog inte att finna felen utan att vara säker på det som känns rätt.

Om ni förstår vad jag menar!?Fundersam

Niklas
0

#6: Har du några exempel på vad du tycker är svårt? Om det är "allt" är nog läsning av böcker, tidningar och annat det bästa tipset.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning