vänsterhänta?
Jag har hört att vänsterhänta har i genomsnitt läser långsammare än högerhänta. det ska tydligen bero på att vänsterhänta läser från vänster till höger medans högerhänta läser slutet av order först och på så sätt inte behöver läsa hela order. Någon som vet om det ligger någon sanning i dett?
Skulle det vara lättare att skilja ord åt om man läser dem från höger till vänster menar du? =) Jag tycker det låter lite konstigt.
jag fick den förklaringen när jag va yngre. jag är vänsterhänt och läser inte så himla fort….men jag läster snyggt!
och kan tydligen inte stava heller….;o)
Läshastighet varierar så mycket individer emellan, och går också att träna upp så pass mycket att jag är lite tveksam. Vill dock inte påstå att jag har någon aning egentligen. ;)
Hur gör du för att läsa snyggt? =P
det är en hemlighet som jag inte avslöjar…
Intressant fråga. Jag har inget svar men kan svamla lite ändå. Vänsterhänta lär oftare vara "högerhjärnade" (använder höger hjärnhalva i större utsträckning), vilket brukar förknippas med kreativitet och sämre förmåga att hantera språk. Om det är så kan det kanske förklara att vänsterhänta skulle läsa långsammare.
Det finns en hel sajt tillägnad er vänsterhänta:
http://www.alltforvansterhanta.se/
Vänliga hälsningar
Niklas
#6 - Det har jag också hört. Känns som om det borde påverka mer än i vilken ordning man ser bokstäverna.
#0: Här är en text som delvis talar emot vad jag skrev ovan. men ändå inte:
Snabbläsning och läs- och skrivsvårigheter
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag förstår inte riktigt, läser högerhänta orden från höger till vänster?

#9 Tvärtom, för bårda… om man inte är asiat