OT - CV
Hur sjutton skriver man ett CV om man är student och i princip inga tidigare arbeten eller liknande. Inga utbildningar utan helt vanlig ungdom som söker sommarjobb/extrajobb att ha bredvid skolan. Ingen som känner igen sig i situationen och har lust att dela med sig av ett CV?

Mvh Stephanie 

Om jag var du skulle jag stunta i CV:t om du ändå inte kan skriva någonting vettigt i det. Gå till det stället där du vill arbeta och presentera dig på ett trevligt sätt istället så har du betydligt större chans att få jobb. Var påläst! Berätta för dem vad just du kan ge dem som ingen annan kan. Få dem att känna ett behov av just dig!
Lycka till!
Tom
Jag håller med Tom. Har man inte möjlighet att besöka kan man skriva ett brev.
Jag tror att det kan vara bra att ta reda på lite om företaget man söker jobb på. Typ: "Jag vill jobba hos er för att ni…"
Jag tror inte heller man ska vara rädd för att "skryta" lite om det man är bra på. Det kan vara enkla saker som om att man alltid håller tider, att man har lätt att samarbeta, att man är ordningsam…
Ibland finns det meriter som man kanske inte alltid tänker på. Förtroendeuppdrag i idrottsklubbar, föreningar och liknande. Praktikplatser, tidigare sommarjobb, kurser. Allt som visar att du är en ordentlig och ambitiös människa kan vara till hjälp.
Vänliga hälsningar
Niklas

Om man har varit med i elevråd eller varit kamratstödjare/kis kan man skriva det då?
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering
#4 Visst!
Jag har tänkt på mitt CV under hela studietiden och det har hjälp mig massor.
Jag har försökt vara engagerad i event och förtroendeuppdrag osv. Letat efter saker som skulle se snyggt ut att skriva i CV samtidigt som det e utvecklande och kul!
Är det försent? Lägg tyngden på dina personliga egenskaper och kunskaper. Kanske använd en lärare som referens?
Vad jag har upplevt så är det inga problem att hitta extrajobb och sommarjobb eftersom kraven inte är så höga och rekryterarna är medvetna om att de flesta som söker inte har så mycket erfarenhet. Det är ju sommarjobb och extrajobb som oftast är de första jobben en ungdom har! :-)