Bra algebrabok?
Jag letar efter nån bok som är bra att lära sig algebra ifrån. Jag gick en kurs i våras men boken, föreläsningarna och min studiemotivation var riktigt dåliga. Så nu i höst ska jag försöka ta igen det jag missade, men jag behöver en bättre bok än den jag har till det….
Nån som har några bra tips?
Jag antar att det är grundläggande algebra du är intresserad av i första hand? (Reella tal, variabler, ekvationer och deriveringar?) Skulle gissa att det bästa är att titta efter introduktionskurser på högskolor och se vad de använder.
Är du intresserad av abstrakt algebra så är "Discrete Mathematics" (Biggs) ett bra val. Hade heller ingenting emot vår introduktionsbok till linjär algebra, "Elementary Linear Algebra" (Anton Robins), även om den var lite torr och på sina håll lite tröttsam.
#1 tyvärr litar jag inte på att de böcker som tillhör indrotuktionskurser är bra… min egen var ju som dålig (med algebra menar jag linjär algebra, tänkte inte på att det var skillnad ^^' )
Ok, då har jag förståss bara tittat i en bok. =P Inte mycket att jämföra med, är jag rädd.