Studier iFokus

Studier

Etikett: 01-allmänt-om-studier
Läst 1607 ggr
Kawaiih
0

HJÄLP! va mycket de har blivit.

Okej, jag har ett problem… I början av den här terminen så blev jag bara så trött och orkade bara inte med skolan. De slutade med att jag strunta i prov och läxor, När mamma och pappa fråga om jag hadde nå prov/läxor tills morgonen framöver sa jag alltid nej de har jag inte även fast jag hadde och i skolan sa jag att jag hadde glömt. Nån gång så tog jag hem böckerna men jag glömmer dom alltid hemma eller orkar inte ta med dom. Så de slutade med att jag inte hadde nå böcker förutom 1 block i skolan som jag hadde alla ämnen i. och nu holler jag på att rätta iårdning allting igen. Men de blir så mycket nu när jag ska skriva alla prov och sånt. Jag lär va färdig tills 29 maj. Ligger lite efter i alla ämnen men är fortfarande godkännd i alla förutom Franska.
Har ni nå tips och ideer om hur jag ska göra de lättare att plugga? alltså bara tips och ideer… hur ni skulle ha gjort om ni skulle ha gjort som jag.

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

Frida
0

Lista allt du har att göra och gör sedan ett dag-för-dag-schema där du skriver vad du ska göra respektive dag. På så sätt delar du upp allt och då kanske det inte känns lika tungt som att bara se den långa listan med saker som inte är klart. Utan istället får du bocka av saker varje dag och då blir det genast mycket roligare. Och bläddra inte framåt i schemat utan håll dig till den aktuella dagen och nästkommande dag (annars fastnar man lätt vid att "det är så mycket kvar").

Lycka till!

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Kawaiih
0

Okej, tack de va en smart idee. Om jag har förstått de hela rätt nu så ska jag t.ex. idag bestämma mej för att jag bara fokuserar på att lära mej saker till SO provet som jag har på måndag och när jag är färdig och känner mej nöjd med de jag har lärt mej så bockar jag av de. Sen om jag ser att jag har tid och lust tar jag nästa sak.
Va det så du menade? :)

Hanna, 22år, Uppsala

Frida
0

Precis. Du skriver upp allt du har att göra och när det ska vara klart. Sedan tar du fram en kalender eller ett annat veckoschema och skriver in vad du ska göra dag för dag. Ex:

Måndag: sida 3-26 i SO-boken
Tisdag: sida 55-70 i matteboken
Onsdag: göra hemuppgift i hemkunskapen
etc…

Om du då på måndagen har gjort klart SOn och känner att du har ork och tid över kan du gå vidare till nästa dags göromål.

Värdinna på Fantasy

Kawaiih
0

Tack, har gjort så nu. och de har faktiskt blivit mycket lättare :) Jag skrev ett dokument i windows word där jag skrev upp veckodagarna sen så skrev jag ut 20 sånna sidor. och nu har jag dom vid mitt skrivbord och skriver upp när jag ska göra läxorna. Sen i mobilens kalender skriver jag upp när de måste va färdigt. För mobilen har man alltid med sej i skolan och då skriver man upp direkt när man får reda på att man har prov/läxa/inlämnings uppgift.

Hanna, 22år, Uppsala

Tom
0

Hur går det? Har du hållit ditt nya schema?

Tom

vanessa
0

Det låter lovande. hoppas att det fortsätter så. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Kawaiih
0

De gick jätte bra. Höjde betygen t.om. :)
Jag som trodde jag skulle få sänka ^^, Snacka om glad man vart när man fick betygen.

Hanna, 22år, Uppsala

Frida
0

Stort grattis! Både till betygen och för att du hade disciplin nog att följa schemat. Bra jobbat!

th_hi5

Värdinna på Fantasy

Tom
0

Oj, det är inte någon lätt uppgift du har klarat av, Grattis!!