Rätt med elitklasser?
Vad tycker ni, är det rätt eller fel med elitklasser?
> En borgerlig regering vill införa intagningsprov till > profilklasser med teoretisk inriktning. Bara de bästa > eleverna ska få plats. Skolminister Ibrahim Baylan > dömer ut förslaget som en skadlig "elitsatsning".
>> Länk till artikel på SvD.se
// staffan

Det där är en av de svåratse frågor som finns i nästan hela världen.
Det kan ju inte vara konstigare att älska matte än att älska dans. Dock vet jag ett antal estetiska inriktningar som förutom inträdesprov gör en personlig intervju - och den tittar man nästan mer på vad gäller intagningen. Då handlar det mer om vad elevern vill och hans/hennes utvecklingsmöjligheter än kunskapsnivån. I så fall handlar det inte om elitism utan om intresse, och det vill man ju stödja.
Tycker den nya gymnasieskolan (gy07) strävar lite åt det hållet, där det ska gå att välja att läsa fler kurser inom samma ämne om man vill, och s.a.s bygga på sina kunskaper, men att man slutligen får ett enda ämnesbetyg.
Valfrihet är bra. Konformitet är dötrist. Elitism är farligt.
//Pernilla

Det är som Pernilla säger en svår fråga och dubbel. En sak i debatten som jag blir så trött på är begreppet "skolan". Det finns tusentals skolor i Sverige som alla är olika. Vissa debattörer minns sin egen skola och tror att alla skolor är lika. Elitklasser i matte kan bli ett nördreservat, med elever helt utan social kompetens. Men det kan också bli bra för vissa elever med t.ex Aspergers syndrom som skulle må mycket bra i en sådan omgivning. Det finns fler nackdelar och fördelar. Det behövs noga övervägas och inte göras till partipolitik tycker jag.

#2 Åh, SOLVEIG! Puss på dej, precis begreppet "skolan" är jag också dyngtrött på.
//Pernilla

Det är helt OK att anpassa skolan för de som inte är så smarta. Men det blir ramaskri om man försöker anpassa skolan på samma sätt för de som istället är högintelligenta.
Det som är lite tråkigt i Sverige är att det är fult att vara smartare än andra. Det ska inte premieras och tas om hand utan det ska tystas ner. I Sverige får ett högintelligent barn inget utrymme för sin begåvning och risken är överhängande att han tröttnar helt på allt vad skola heter och blir ett lågpresterande barn istället. Och det är katastrof! Tänk vad den personen skulle kunna ge samhället om han bara fått chansen.
Varför är det fult att råka vara född med en högre begåvning i Sverige?
Tom

Det är definitivt inte fult med begåvning i Sverige. Var har du fått det ifrån? Fram med bevis! Man ska inte bara tycka, man ska ta reda på fakta.
Jag kan inte fortsätta den här diskussionen utan att hänga ut någon och det vill jag inte göra. Jag hoppas att ni ursäktar mig för att jag drar mig ur diskussionen, förlåt.
Tom
PS. Solveig har fått ett personligt meddelande med en förklaring eftersom hon, med all rätt, ifrågasatte mitt inlägg.
#0: Jag tycker att det hela beror på syftet. Om syftet är att erbjuda de duktigaste eleverna samma utmaning som de normalduktiga tror jag att det kan bli bra.
I barnens skola har det flera gånger varit så att de som kan mer än övriga har fått vänta tills de andra hinner ikapp innan de får arbeta vidare. Det tycker jag är fel. Det måste finnas utrymme att vara duktigare i ett ämne och utvecklas i sin egen takt.
Vänliga hälsningar
Niklas
Det är lovvärt att släppa fram duktiga barn. Dock tycker jag att det finns möjlighet att göra det även i vanliga skolklasser om man tillämpar rätt pedagogik.
Jag vurmar ju själv starkt för Montessori, som jag tycker är en pedagogik som ger barnen stora möjligheter att utvecklas individuellt.
En del betecknar Montessori som elitpedagogik. Det är helt fel - även om det ger stort utrymme för duktiga elever att utvecklas, så är det ofta de "svagare" eleverna som gynnas mest av pedagogiken.