Vänsterhänt?
Vad karaktäriserar en vänsterhänt jämfört med en högerhänt?
Tom
Han/hon skriver med vänster hand i stället för höger. :-)
Jag tror att vänsterhänta oftare är kreativa personer.
Vänliga hälsningar
Niklas
… har också hört det. Då de, i regel, skulle ha en mer "inflytelserik" högerhjärna. Om det stämmer vet jag inte. =P

Jag tror också att, generellt sett så är vänsterhänta mer kreativa än oss andra…
Det finns ju även de som är dubbelhändade det kanske är det ultimata? För då måste man väl vara dubbelhjärnad?
och då får man det bästa av två världar…
… men också det sämsta av dem? :)
Vore kul att se om det fanns ett samband mellan säg dubbelhänthet och begånvningsgrad.
Jag har förstått att det är ganska vanligt hos barn att vara dubbelhänta. Min treåriga dotter är det även om hon använder vänstern mer och mer till krävande saker.
Tom
#5 - Det kanske går att "underhålla" dubbelhänthet om man tränar den minst dominanta handen till och från?
Går nog att lära sig också, antar jag, men det känns svårare…
Visst går det att lära sig. När jag snickrar brukar jag försöka använda min vänster då och då. Första gångerna känns det som att man aldrig tidigare har hållit någonting i vänsterhanden men efter ett tag kan man i alla fall träffa spiken ibland ;-)
Det första flygplanet jag flög använde jag vänsterhanden för att styra och det gick väldigt snabbt att vänja sig vid. I nuvarande plan använder jag höger.
På de gamla telefonerna med nummerskiva slog jag alltid numret med vänsterhanden. Konstigt eftersom jag är högerhänt.
Vänliga hälsningar
Niklas
Högerhanden var väl upptagen av luren…

Kommunist? :)
Oskar

Allt positivt som skrivits om vänsterhänta är jag helt övertygad om att det stämmer
#5 Jag vill ge dig ett råd om din dotter, se till att hon få ha en högerhänt sax och lär sig klippa med den. Jag klipper med höger han och skriver med vänster, dok inte samtidigt. Min son fick en vänsterhänt sax på dagis, trots att jag sagt till om att jag ville att han skulle lära sig att använda en högerhänt. Jag ger er högerhänta rådet, prova att klipp med en vänsterhänt sax, tänker sen att alla offentliga saxar ni stöter på är för vänsterhänta. Det bästa är att låta barnet lära sig att använda en högerhänt sax även om det tar lite längre tid
Tur att ingen skrev att vi vänsterhänta igenomsnitt lever fem år kortare
Tack Kiara! Nu vet jag ju inte om hon är vänsterhänt eller inte. Det visar sig nog så småningom. Hon använder fortfarande båda händerna.
Tom

Min mormor är både höger och vänsterhänt som ett resultat av att vara vänsterhänt skolbarn på 20 och 30-talet. Dom band helt sonika fast hennes vänsterhand på ryggen för att hon skulle lära sig skriva med höger iom att de skrev med bläckpenna och bläckhorn.
Idag växlar hon mellan händerna när hon tex klipper eller skriver :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Jag är vänsterhänt men växlar mellan händerna om det behövs. Jag höll på att tjära i väggarna i gamla vindskyddet också kom min man (han är målare) han tittade på mig länge. Jag tänkte nu kommer det något tyket typ "kul att se dig jobba" men när han öppnande munnen sa han tänk vad tid jag skulle spara om jag kunde växla hand som du när du målar. Vist jag är vänster hänt men eftersom jag lever i en högerhänt värd så kan min högerhand mer än vad, en höger hänt vänsterhand kan.
Grabben han är vänster hänt och bröt högerarmen för några år sen, han slappa skriva hela tiden i skolan under tiden han hade gips. Det kan vara en fördel ibland, vi skrattar åt det buset ibland. Det är viktig att barnet får välja hand själv, ju mer dubbelhänt ju friare är du, men man ska aldrig tvinga någon men inte heller "handikappanpassa" den men vänsterhänta saker (typ sax).
I ridningen har jag en stor fördel med att vara vänsterhänt, eftersom många hästar är "högerhänta/hovade" Så blir dom hästar jag rider mycket ofta mer rakställda än högerhäntas hästar, det är inget handikapp mer en personlighet.
Jag är vänsterhänt, men använder högerhanden till ganska mycket. T.ex. växlar jag friskt när jag spelar badminton, vilket kan vara en väldig fördel när man börjar bli trött eller beroende på vilken hand motståndaren spelar med. :) I övrigt brukar det bero ganska mycket på vad jag lär mig. Pluggar teckenspråk, och där är det svårt att vända på det läraren gör, så det blir mest på samma sätt. När jag stickar måste jag göra det "bakvänt", annars funkar det inte, men annars brukar mycket jag gör växla efter vad jag känner för för stunden eller beroende på vem som lär mig.
Har också hört att vi skulle vara mera kreativa, men jag skulle också tro att just det där med att man lär sig av den som lär en tror jag gör att man är mer flexibel överlag när det gäller motoriken, man får ofta lära sig båda sätten (det som är rätt för en själv och det som är rätt för andra) och på det sättet kan man använda det som funkar i olika situationer.
Oftast är vänsterhanden starkare än högerhanden, och då blir det naturligt att använda den, men en del saker går helt enkelt inte att utföra med vänster trots att det vore det förväntade.
Jag är övervägande högerhänt, men om jag ger mig fan på det klarar jag oftast det mesta med vänstern också efter lite träning. Jag och en kompis i lågstadiet (han var vänsterhänt) brukade roa oss med att byta saxar, eftersom han hade en vänstersax, och annat… Se vem som var bäst på att använda sin andra hand. Så det har nog lite med det att göra, en datormus till exempel spelar knappt någon roll vilken hand jag har den i.
jag tror att alla är dubbelhänta, det är bara skillnad i hur man lär sig skriva och i vilken ålder. förr i tiden så skulle man skriva med höger hand - majoriteten blev högerhänta. nu när förskolor/dagis uppmuntrar till att gör som du vill, så blir procentandelen vänsterhänta högre…
min ena systerdotter är envis o vill vara vänsterhänt, men jag har fått henne till att testa skriva ibland m höger o då blir linjerna/bokstäverna rakare o snyggare. i o m att vi skriver från vänster till höger så täcker inte handen o pennan över det som hon redan skrivit…
så jag antar att det har nog mest m vilja/vana att göra, inte så mycket vilken hjärnhalva som är inblandad.
#17 Fast barnen brukar ju oftast få utveckla det själva. Att det var färre vänsterhänta förr i tiden berodde ju på att man mer eller mindre inte FICK vara vänsterhänt, att man tvingade barnen att lära om. Idag uppmuntras barns olikheter och individuella egenskaper, och då är det klart att de vänsterhänta barnen blir fler än om de förtrycks. Jag har testat åtskilliga gånger att skriva med höger hand, försökte till och med "bli" högerhänt för att vara mer som alla andra (hemska tanke), men det har inte funkat nåt vidare faktiskt…
#17 Det där att vi är högerhänta för att inte kladda med handen över det man skrivit, hur fungerar det i länder där man skriver åt andra hållet? Är det större andel vänsterhänta där då?
Min lågstadielärare blev överkörd av ett tåg för nästan 25 år sen. Hon förlorade högerarmen. Efteråt lärde hon sig att använda vänster hand och började måla tavlor och göra en massa saker. Så visst kan man lära om sig.
#19 analfabetism är mycket mer utbrett i dom länderna… de skrivna språken har ju ofta varit för de kultiverade och bemedlade människorna
#20 - Frågan är om det beror på att man skriver från höger till vänster (eller nerifrån och upp), eller om det beror på någonting annat…
#19 - Har för mig att man allokerar olika mycket "utrymme" i hjärnan åt olika funktioner, t.ex. att styra olika kroppsdelar, förnimma känslor mm. När en kropsdel försvinner omallokeras utrymmet till sådan som används oftare.
Man ska ALDRIG lära om från vänster till höger om man är vänsterhänt!
Det kan hända att man börjar stamma om man försöker lära ngn att skriva med höger som är vänsterthänt eller tvärtom!
Min mamma var vänsterhänt som barn. Det var ju inte tilllåtet att vara vänsterhänt när hon var barn, så hennes föräldrar sa åt henne att hon var tvungen att lära sig skriva med höger hand. Vad hände, jo hon började stamma :(((
Så det ska man INTE göra. Är man vänsterhänt så är man. Är man högerhänt så är man det!
Jag själv är högerhänt sedan födseln och tänket INTE försöka skriva med vänster, inte när det gäller att skriva med penna iaf!
Sedan finns det ju dom som kan skriva med båda händerna och det är väl inget fel vad jag förstår.
Klart man använder ju båda händerna när man skriver på tangentbordet!

#12 Många barn är ju dubbelhänta ända upp i förskoleåldern, eller till dess att dagis/sexårs börjar lära dem hur man "ska" göra. De drillas ju sedan ganska hårt att vänster är fel och höger rätt. De flesta ÄR ju högerhänta och för dem skapar det ju inga problem. Men det är värre för dem som verkligen är vänsterhänta.
Jag var dubbelhänt ända upp i mellanstadiet, men hade en lärare som straffade mig ganska hårt om jag inte skrev med högern. Nu kan jag inte alls skriva med vänstern längre. Iofs var det många år sedan jag på skoj försökte.
Dumt på sätt o vis, även om det ju måste vara mer bökigt att vara vänsterhänt då allt i princip är gjort för högerhänta.
Jag inbillar mig att man "tar" ifrån barnen ngn annan kapacitet om man tvingar dem att lära om. I stil med det ngn skrev ovan att en del börjar stamma tex. Jag tror att vänsterhäntas hjärnor är "skapta" för det och att det blir lite "tilt" då de måste lära sig allt tvärtom hur de egentligen vill göra. Tror jag.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

"tills dess dagis/sexårs börjar lära dem hur man "ska" göra. De drillas ju sedan ganska hårt att vänster är fel och höger rätt."
Vilket dagis/förskola gör så? Det har jag aldrig hört talas om sen 30-talet. Mina barn och barnbarn har fått använda vilka händer de velat och vilka saxar och det gäller nog de flesta lekis. se#11 och #16

Nja, där mina barn gått har de fått "hjälp" att lära sig att välja hand då de börjar lära sig att rita mer ordentligt eller att exempelvis skriva sina namn. Inte alls så att de "tvingas", men det är ju "så man ska göra". Det budskapet har varit tydligt. Och det budskapet var väldigt tydligt då jag gick i mellanstadiet för ca 20 år sedan. Man räknades inte som riktigt "riktig" om man inte fogade sig i det "normala" att vara högerhänt.
På högstadiet hade jag en kompis som var vänsterhänt. Han fick klart för sig då han frågade efter ex en vänsterhänt sax - att det var minsann bara att lära sig använda riktiga saxar. Att det inte var vare sig vidare bra lärare eller skolor det fattar ju jag också. 
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jag har hört att de människor som är både höger- och vänsterhänta, är bland de smartaste i världen. Sanning eller myt?
#26: Svårt att säga. De är förmodligen ganska begåvade inom många områden. Om de är smartast kan säkert diskuteras.
Vänliga hälsningar
Niklas
#26 Snooker-spelaren Ronnie O'Sullivan har väldig fördel av sin ambidextrositet iallafall :)
Spelade tennis med en vänsterhänt en gång. Det var en mardröm. Totalt utspelad. Han skruvade ju sina bollar åt "fel" håll så man kom hela tiden fel till bollen. Ännu mer fel än jag annars brukade göra. Det blev en snabb match. Historiens kortaste tennismatch tror jag. Nej, det var INTE John McEnroe!