Studier iFokus

Studier

Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 2987 ggr
Josefinee
0

Hopplös MA/NO-lärare!

(Beklagar lång text men måste skriva av mig.)

Historien om våra MA/NO-lärare är rätt invecklad. Men vi har två lärare som då är gifta och delar på tjänsten, dvs. den ena jobbar ex 1 år och sedan tar den andra över. Utan att nämna korrekta namn så kan vi säga "Nils & Sofia".

Vi hade "Nils" i sexan och eftersom det då var på låg nivå så var han vell okej, problemet är att han är enormt tystlåten och klarar inte av att varken säga ifrån eller lära ut. Efter att ha haft några andra halvkassa lärare så fick vi då "Sofia" som visade sig vara raka motsatsen till "Nils", glad, uttåkriktad och superpedagogisk! Sedan fick hon barn och vi fick en vikare i ett halvår. När "Sofia" sedan kom tillbaka så var tanken att hon endast skulle jobba ett kort tag och sen skulle "Nils" ta över, men "Sofia" ville inte lämna oss så hon sköt på det hela tiden, men nu tillslut så lät hon "Nils" ta över. 

Och nu är det katastrof! Vi går sista terminen i nian och har en MA/NO lärare som inte ens kan lära ut. Vi har fått gamla Nationella prov i MA att öva på, och när jag frågade honom om ett tal så visste han inte ens själv hur man skulle räkna ut det :S Borde inte en MA-lärare kunna räkna det som niorna ska kunna på nationella proven? 
Jag är bra på MA bara jag vill, och jag behöver någon som peppar mig och säger tilll mig när jag blir frustrerad och arg. "Sofia" fick mig att visa mina rätta sidor och få självförtroende. Men nu när vi har "Nils" så funkar ingenting. Jag sitter bara och stirrar på lektionerna och gör ingenting för det tjänar inget till att fråga om hjälp, man blir oftast bara mer förvirrad då. De gamla nationella proven förstår jag ingenting alls av.
Jag och alla andra i min klass skulle döda för att få "Sofia" tillbaka!
Vadfan ska jag göra? Jag vill ju behålla mitt MVG som jag slitit för..

Förstår att ingen kan hjälpa mig, ville bara skriva av mig lite..

Mariaairam
0

Jo, lärarna borde kunna det eleverna ska kunna! Tyvärr så kunde inte vår MA lärare det heller.. :/ Hon kunde snarare ingenting, inte ens förklara.. Följden blev att jag blev väldigt dålig i matte på gymnasiet. Ma A gick väl sådär, nu läser jag Ma B och det går väl ganska bra. detta tack vare en mattelärare som är super! ;)

vanessa
0

Ser två saker som du borde göra. 1. Berätta för någon eller båda föräldrar om detta, så att de kan höra med rektorn om det ska vara så. 2. Du borde själv ta upp det med rektorn eller kurator. För de ska inte på några som helst villkor vara på det sättet.

Finns det risk att bara du förlorar ditt MVG, eller har alla samma problem? KAnske du kan fråga någon som är bra på matte, ung eller äldre och be dem hjälpa dig. För din lärare ska inte sänka dig för de handlar om din framtid. Ju bättre betyg, desto bättre kurser kan du gå på. Så lägg dig inte ner, utan kämpa, för det är du värd. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

sasha-
0

Aa fast det är fler än ni som byter lärare. På skolan jag började på i sexan blev vi tilldelad en svenskalärare. Nästa år bytte vi. Nästa år bytte vi igen. Nu i nian fick vi tillbaks hon vi hade i sexan. Nu, sista terminen, ska vi byta igen.
I högstadiet, klass 7-9, kommer jag alltså att ha haft…4 olika svenskalärare.

Våran mattelärare är högutbildad, men vitrysk. Hon kan inte förklara det vi frågar efter, och hon kan inte förklara på ett sätt så man förstår. Hon kan de svenska orden, men kan inte lägga dem så man förstår. Sorgligt nog är det såhär för många. Jag går i en matte/no-klass, och vi har inte ens fått nått gammalt nationellt prov i matte att öva på, så var glad:P

Josefinee
0

#2 Jag har ssagt till mina föräldrar att han är skitdålig och de säger att jag ska prata med min kontaktlärare. Men jag har inte lust att vräka ur mig att han är skitdålig för hon kan endå inte göra så mycket, och rektorn gör inget heller. Tro mig, vi har gått till rektorn flera gånger om våran bildlärare och hade de tagit det på allvar så borde hon verkligen inte jobbat kvar nu.

Ja det finns viss risk att jag förlorar mitt mvg eftersom de som har mvg förväntas att prestera bra på nationella och det är nationella som jag verkligen har svårt för, och lärarn är minst lika lost på det. Har tyvär ingen annat i min närhet som är bra på matte..

Josefinee
0

#3 Jag är medveten om är det händer ofta och det är jättetråkigt, min syster byter lärare hur ofta som helst och hon går i samma skola som mig, bara i en annan enhet.
Vi är förmodligen lite bortskämda med att ha haft en sådan superlärare som vi hade, och nu när hon lämnat oss så förväntas fortfarande lika mycket av oss, men vi har ingen som lär ut det.
Det här med lärarbyten och hopplösa lärare är ett tragiskt problem tycker jag, vi blir tvingade att gå i skolan för att lära oss, men vi har ingen som lär oss korrekt.