Studier iFokus

Studier

Etikett19-studieflykt-off-topic
Läst 1232 ggr
[M-lin]
2008-02-15 10:01
0

Universitet

nästa år har jag tänk att söka till Universitetet i Luleå, Och läsa på Ekonomiska programmet.

Någon annan som har tänkt att söka dit nästa år? eller nån som har läst där och tycker det var bra/dåligt? :)

vanessa
2008-02-24 16:14
0

Verkar inte vara många Luleåbor här. Önskar dig lycka till där i varje fall. Viktigast är nog att programmet/utbildningen är bra. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Mariaairam
2008-03-22 23:13
0

Vad har du gått för gymnasieprogram?  *nyfiken*

vanessa
2008-03-23 20:43
0

Fniss, mitt gymnasium ska du verkligen inte räkna med. Hade 1,2 när jag gick ut nian. Då alla betyg sattes med siffror. Känner mig som en stenåldersmänniska just nu :-). Min klasslärare visste att jag hade mina vänner i stan, bor utanför Stockholm, så hon valde en linje åt mig som låg där. Då det var första året den linjen fanns så hade den inga intagningspoäng. Så jag gick en utbildning som inte finns i dag - Konsumentekonomisk.

Där läste vi standarämnen som svenska, matte och sådant. Sedan så hade vi matlagning varje vecka, och syslöjd och sådant som gjorde oss till bra hemmafruar. Fast tack och lov hade vi biologi som blev som naturvetenskap och psykologi. Det sistanämda var väldigt spännande och bra, då vi gick igenom allt från kriminalistik till barn. 

Då mina lärare trodde på mig där, tillskillnad från grundskolan så valde jag senare att vidareutbilda mig. Så nu har jag en bra utbildning i bagaget som copywriter (reklamskribent) och scriptwriter (manusförfattare). Mycket tack vare min svenskalärare som såg att jag kunde skriva, trodde på mig, och lät mig gå mina egna vägar i svenskan. /Vanessa

Mariaairam
2008-03-24 11:15
0

#3 Ok, är jobbet kul? :)

vanessa
2008-03-24 14:45
0

Älskar dem, men är sjukskriven nu. Tänk dig att sitta och vara kreativ varenda dag. Få betalt för att "leka".
Nackdelar finns också. 9-5 är bara att glömma, man jobbar över. Vrider ur allt ur sin själ. Sedan när man går hem så läggs inte arbetet undan, utan det ligger hela tiden i hjärnan och jobbar. Jobbar man på fel ställen så är det otroligt tävlande vilket tar ut en. Men lönen är bra plåster på såren, och att kunna ägna tiden åt att skapa och samtidigt som allt är baserat på verklighet är underbart. /Vanessa

vanessa
2008-03-24 14:57
0

Kom på att vi kidnappat denna tråd. Ber om ursäkt :-). Så har någon gått ekonomi i Luleå? /Vanessa