Organisera anteckningar
Det har dykt upp några inlägg här om hur man tar anteckningar och om man gör det. Några skrev att man brukar anteckna, men aldrig läsa dom.
Jag antecknar väldigt sällan och läser dom ännu mer sällan, men jag börjar inse att jag skulle behöva få ett sätt att organisera sådant som sagt på möten, i mail eller på telefon.
Dessa antecknar involverar både kom-ihåg-lappar och att-göra-listor för olika projekt och kunder.
För mig fungerar inte papper och penna alls. Jag skriver för fult, för långsamt och framför allt kommer jag aldrig ihåg var jag skrev ned det.
Ofta använder jag punktlistor i Word, men det är svårt att få struktur i dokumentet och i var man sparar filerna.
Ett program som verkar riktigt bra är Microsoft OneNote, som ingår i Office 2003 om man har Enterprise-versionen eller om man har en Tablet-pc. I OneNote kan man dela in sina anteckningar i olika flikar och block. Man kan anteckna precis var som helst på "pappret", göra punktlistor som man kan flagga med olika symboler, färger och även göra uppgifter att punkterna.
Det jag framför allt gillar med OneNote är att man kan få en sammanställningar över alla flaggade punkter oavsett i vilket block eller vilken flik man skrivit dom. Det ger en schysst totalöverblick.
I OneNote är det enkel att spara text, frihandsritade bilder, bildfiler, ljud, video, länkar, klipp och klistrat från olika källor.
Något som jag inte provat, men som jag sett rätt imponerande demos på, är att göra ljudanteckningar. Du spelar in vad som sägs på mötet eller föreläsningen och så fort du gör en anteckning så taggas ljudinspelningen upp så att när du klickar på anteckningen i efterhand hoppar du direkt till rätt ställe i ljudinspelningen.
I OneNote 2007 (släpps sent i höst) blir alla ljudinspelningar och bilder dessutom sökbara genom röstigenkänning och OCR-läsning. Rätt coolt att kunna söka efter vad som sagts på möten. Du kan också ta en bild på en whiteboard eller kanske ett visitkort och få allt som skrivits inläst som text som också blir sökbar.
Tänk om det fanns alla gånger man frågade läraren "behöver vi anteckna det här?"… *klick* *klart*
Det som jag framför allt saknar i OneNote är ett snabbt sätt att göra mindmaps. Kopplingen till Outlook skulle också kunna vara bättre så att man kan läsa det i webbmailen eller synka till telefonen. I OneNote 2007 ska man tydligen kunna synka antecknar mellan telefon/pda och OneNote. Det ser jag fram emot!
Vid tillfälle ska jag försöka skriva lite mer om möjligheterna med OneNote och visa er lite skärmdumpar…
Mvh // Johan
Mycket intressant.
Jag har också letat efter system att lagra alla möjliga typer av anteckningar, dokument och mediafiler.
Till en del har jag faktiskt använt Google Desktop Search. Den fångar väldigt mycket när det är textbaserat och det är framför allt det jag har.
Vänliga hälsningar
Niklas
Onenote har jag, men jag har inte lärt mig programmet riktigt ännu.Tycker att det verkar bra i alla fall, att man kan strukturera upp sina anteckningar.
Berätta gärna mer när du har hunnit testa lite.
Vänliga hälsningar
Niklas

titta på en gammal tråd som heter "Mindmap på datorn". Där finns flera förslag.
Jag gillar Onenote programmet för att man kan enkelt kan lägga till artiklar man hittar på nätet genom att klicka på Onenoteikonen på menyfältet när man är ute på nätet. Så sparar programmet ner artikeln med referenser och hänvisningar och man kan i lugn och ro läsa den. Den är sparad i programmet, det är enkelt att hitta olika artiklar med hjälp av olika markeringar.