Studier iFokus

Studier

Etikett07-muntliga-skriftliga-redovisningar
Läst 1536 ggr
Niklas
2006-01-29 11:44
0

Om presentationer

Jag har skrivit en artikel om saker jag tycker är bra att tänka på vid planering av presentationer och föreläsningar.

Tips vid presentationer

Fyll gärna på med egna tips och synpunkter här nedan. 

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

vanessa
2008-01-30 03:11
0

Gammal inlägg av dig, Niklas. Men intressant även idag.

Ett tips jag har är att även använda ljudeffekter om det går.

Tar från en föreläsning jag hade. Den handlade om medborgarrättsörelsen i USA på 60-talet. De som lyssnade visste inget. De visste inte ens vad jag skulle berätta.

Allt började med ljudet av två pistolskott. Pang, pang. Då spärrades ögonen upp. Sedan började jag prata. Berättade en historia där en ung kille dödats, krossats, och slängts i en å för att han visslat till en vit kvinna. Han kunde endast identifieras på sin ring. Ansiktet var så förstört. Drog jämförelser med hur det skulle vara om det hände idag. Sedan så använde jag ljud igen, från "Mississippi brinner" där de skjuter några. Sammanfattade och avslutade med en del av Martin Luther Kings tal "I have a dream". Fick stående ovationer. Det var roligt, och väldigt intressant att upptäcka olika vägar till att göra saker intressant för åhöraren.

Det finns många knep att få saker intressant. En viktig sak, häng inte upp dig på apparater. För de kan börja bråka när man minst vill det. Så låt det finnas en variant om det inte fungerar.

Gillar att inleda på ett överraskande sätt. Mot slutet kan folk ställa frågor. Vill inte direkt veta vad de är intresserade av, för är de där så har de valt det själva (eller chefen). Anorlunda med möten. Mot slutet så har de lyssnat och kan värdera det som sagts och kanske fått en massa tankar. Sedan gör jag gärna en avrundande kort del. Som gärna knyts ihop med början som en cirkel som möts. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.