Mindmapping
Jag hittade den här mindmappen i en hög på skrivbordet. Jag ritade den vid ett föräldramöte för några år sen. Cattis ville att jag skulle berätta vad som hade sagts. Den är stor som ett A6-ark. Med hjälp av den lyckades jag tala i ungefär en halvtimme och jag tror inte att jag missade någonting viktigt.
Visserligen skriver jag som en kratta, men jag tror att jag skulle kunna återberätta det mesta av det igen om jag bara fick lite tid att tyda kråkfötterna. Jag minns mycket om vem som sa vad när och hur, när jag ser vad jag har skrivit.
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag och en arbetskollega testa att använda minmapping för att strukturera tankarna inför en projektstart. Använde en programvara…kommer inte ihåg vad den heter dock. Men det funkade riktigt bra. Skrev ut mindmappen, säkert 4 kvadratmeter stor, och det var i princip den som folk utgick ifrån när projektet genomfördes. Så mindmapping är nog ett bra sätt att beskriva saker på.
Oskar
Fyra kvadratmeter, det låter som en innehållsrik mindmap. Jag har skrivit en artikel om The mind map book. Där står om Boeing som gjorde en 27 fot lång mind map som innehöll all information deras nyanställda behövde få. Det sparade de massor av tid och pengar på.
Artikel om The mind map book av Tony Buzan
Jag har sett en programvara för mindmapping. Jag minns inte vad den hette, men det ska jag ta reda på.
Vänliga hälsningar
Niklas

#2, har du koll på vad det är för programvara? Låter onekligen intressant!

#0 Den minns jag. Jag minns också hur imponerad jag var att du alls kunde tyda den i efterhand. 
Konstigtatt den tekniken inte funkar för min del? Med tanke på bildminnet osv…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#4: Men har du verkligen försökt då? Jag tyckte inte att det fungerade perfekt första gången, men ganska snabbt blev det en klar skillnad.
(Jag skulle fortfarande kunna berätta om föräldramötet från mindmappen. Lappen är stor som en fjärdedels A4 :-)
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag är väldigt nära att ge mindmappen en till chans. ;)
#6: Vad behövs för att vågen ska tippa över? :-)
Vänliga hälsningar
Niklas
Någonting att anteckna. =P
Ah! :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

det man antecknar har man ju upplevt, så det är inte så konstigt.
Jag vet att jag antecknade som en dåre på en föreläsning i skolan… fick ingen nytta av anteckningarna, det var som om sjävla antecknandet fick mig att komma ihåg.
Fick 28 rätt av 30 på provet ^
^

Tidigare arbetade jag på en lågstadieskola som lagts ner nu (barnbrist). Inför varje nytt arbetsområde brukade jag skriva en mindmap på tavlan med bistånd av eleverna om vad de kunde och vad de villle lära sig. Jag sparade den och gick igenom alla" benen" när vi var färdiga. Flera av dessa barn träffar jag nu på högstadiet när jag följer med mina sv2 elever som resurs. Jag har noterat att många av dem använder mindmappingen när de gör anteckningar.
#11: De såg väl att det fungerade och fortsatte. Kul!
Vänliga hälsningar
Niklas