Studier iFokus

Studier

Läst 69 ggr
[Tismon]
0

Muntlig examination

Jag ska ha en muntlig examination om 5 dagar via zoom.

Hur fungerar en muntlig examination? Kommer de ställa frågor? Måste jag ta ledningen och babbla en massa? Vad ska man säga?

Jag är skitnervös snälla hjälp mig

Åsa S
1

Det kan nog göras på många olika sätt allt från att de ställer frågor som du bara svarar korta svar till mer öppna frågor där du ska förklara och motivera. Det finns inte bara på ett sätt man får examinera muntligt, men ja det är nog mest du som ska prata det är ju du som ska bli bedömd över hur mycket du kan. Men det är ju den som ställer frågorna som leder och bestämmer vad du ska svara på. Men bra ifall du förstår svaren och kan förklara med egna ord och inte bara rabblar inövad fakta

[Tismon]
0

#1: De kommer väl ställa fråga och göra klart ifrån sig över vad de förväntar sig? Är rädd för att det blir helt tyst och jag inte vet vad jag ska säga :(

Scorpio97
1

#2 Har du inte fått någon mer info? Muntlig presentation/redovisning är ju också en form av muntlig examination, men då borde du ha fått information om att du ska förbereda just en presentation.

Jag har haft olika typer av examinationer som bygger på frågor och svar, precis som #1 säger har vissa varit kortare med raka svar medan andra har varit med öppna. Men för mig har det i princip alltid varit tydligt vad frågan är, och om jag blir osäker så har jag helt enkelt frågat :) Det är helt okej att be om ett förtydligande eller be om frågan igen, enligt min erfarenhet i alla fall. Och ta din tid. Jag vet att när man är nervös och stressad så kan en paus på 5 sekunder kännas som evigheter, men personen som lyssnar upplever det säkert inte som någon lång paus.

Kan du inte fråga läraren/den som ska vara där om lite förtydligande innan om hur det kommer gå till? Jag har alltid fått veta innan vilket upplägg det är, om det finns tidsgränser, om man kan be om att passa på en fråga och återkomma till den senare osv

//Jessie