College?
Vilket college är bäst i usa/ the uk. Jag och min kompis är väldigt sugna på att söka in till ett college helst nått med design och musik. Har ni några förslag på vart vi ska söka. Vi vill helst kunna dela rum också.
YESS BESTIE
/ Lilsan :>
Svaret beror nog en hel del på vad ni vill plugga.
"I'm too old for this shit."
#2: Vi vill helst gå musik, design eller business men inte på en skola som är allt för dyr. Vi har kollat på tex Santa Monica College men det är 15-17 timmar dit och det var ganska dyrt vad jag minns.
/ Lilsan :>
Hör med en studievägledare eller så, om utbytesstudentprogram eller vad det kan kallas. Dyrt lär det nog bli oavsett.
"I'm too old for this shit."
#3: De flesta "bra" colleges i USA kostar en hel del. Vet inte hur det är med England.
Vad ni även måste tänka på är att det kostar att bo i utlandet, dessutom krävs ett visum, om man ska bo ett längre tag även försäkringar, kreditkort av något slag och annat. Vad man inte heller får glömma är att beroende på hur man löser det med boendet måste man ta sig runt själv vilket då antingen kräver körkort eller att det finns möjligheter att åka kommunalt.
Vad är enligt er dyrt? Vad ni kan fundera på är att plugga i Sverige men välja en skola som ger er möjlighet att göra utbytesår. Just musik och design brukar dessutom kräva ett intagningsprov/ett portfolio. Sedan måste ni nog leta efter skolor där ni kan komma in med den avslutning ni har. Just i USA brukar det vara lättare om man har ett amerikanskt pass. En plan B vore alltså absolut inte fel.
Dock har ni ju några år kvar här i skolan, lite beroende på vad ni siktar på.
Jag har en del vänner som tagit ett års paus från gymnasiet och gått i high school i USA. När de kommit tillbaks har de fortsatt gymnasiet och ligger då ett år "efter" sin första klass. I många fall kan man tenta av en del ämnen när man kommer tillbaks till gymnasiet så man slipper dem sen. Till exempel engelska borde inte vara några större problem när man har tillbringat ett år i USA. 🙂
Det finns olika företag som anordnar studieår i USA (och andra länder), även om det kostar en rejäl slant så kan det vara värt att gå via ett sånt företag. De ordnar då även boende, hjälper till med alla viktiga papper etc.
Vill man sen studera på college så kan det verkligen vara bra att ha ett studieår på high school i bagaget så man bland annat vet att man klarar av att studera på engelska och att bo i ett annat land.
Annars kan man gå på högskola eller universitet här och skaffa sig en utbildning eller examen som man sedan kompletterar med studier i USA. 👍
Det kan vara bra att ta upp USA-planerna med studievägledaren (eller vad det heter numera) redan när ni väljer inriktning till gymnasiet så att ni får en bra grund att stå på. Att ha läst vissa ämnen gör att man får det lite "lättare" i high school.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#0: vet ni att det brukar kunna vara svårt att komma in, framförallt när det är musik och liknande. Billiga finns ändå inte så ni skulle behöva ett scholarship
musik allmänt är svårt att komma in (som med annan konst) så en plan b lär ni behöva.
#3: Om ni vill gå musik kanske ni borde söka till Berklee Music College