Studier iFokus

Studier

Etikett11-läxhjälp
Läst 58 ggr
[Tismon]
0

HJÄLP vad menar de?? (religionskunskap)

b) Gör en analys av tre viktiga personer som förekommer i alla de Abrahamitiska religionerna. På vilka sätt skiljer sig synen åt? Vilka likheter finns samt hur kan olikheterna förklaras?

Menar de personer som förekommer i ALLA religionerna? Muhammed förekommer ju inte i kristendomen eller judendomen? Jesus förekommer ju bara i Islam och Kristendomen?

Jag är så förvirrad. Vad menar dem?

Calcifer
3

Den här länken kanske hjälper: https://sv.wikipedia.org/wiki/Abrahamitiska_religioner

Jag tolkar det som att du väljer en person från varje religion och jämför dem med varandra. :)

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Tismon]
0

#1: Tack!

Saken är ju bara att Muhammed inte alls nämns i kristendomen, tror inte ens han är sedd som en profet där och heller inte i judendomen så det är ju svårt att säga hur den kristna och judiska synen skiljer sig från den muslimska när det kommer till Muhammed eftersom han inte alls nämns där.

Jag får bara jämföra synen mellan de olika personerna du som du säger :) Hur Muhammed skiljer sig från Moses och Jesus?

Calcifer
1

#2: Det var så jag tolkade det, att det handlar om att jämföra hur man ser de olika profeterna. Vart det finns likheter, och varför det finns eller hur olikheterna ser ut och sådär.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Tismon]
0

#3: Tack för hjälpen!