Hur slutar man prokrastinera?
Hur sätter man sig ned och bara skriver en text utan all ångest som kommer med studier?
Jag vet inte varför men jag har en extrem ångest och det känns som att jag hoppar på varje ursäkt att undvika göra skolarbete.
Det är så olika för alla och beror på vad det är som gör det svårt. Har själv ångest strax innan deadline för det alltid känns som att jag inte kommer klara det. Det går att hantera, det gäller bara att hitta rätt metod som fungerar för en själv. Fundera över vad det är som gör att du får ångest, är det för att du inte gör det du ska eller är det uppgifterna i sig som är svåra. När du vet exakt varför du får ångest är det också lättare att veta hur du ska komma runt det. Har skrivit några tips, vet dock inte hur bra de är för dig. Ingen av de går direkt in på ångest kanske men oftast kan den dämpas om man bara vet varför man får ångest och sen hittar en metod som kan kuva den lite.
Du kan alltid bryta ner det som ska göras i mindre delar så att det inte blir för överväldigat. Där man sen enbart fokuserar på en del i taget. Ett sätt att göra det på är att göra ett dokument där du skriver varje del som en rubrik sen tar du en i taget, börja med de enklare och gör de svårare delarna sist. Funkar bäst om det handlar om inlämningar.
Försvinner fokuset kan det fungera att gå iväg en stund, kanske dricka lite vatten eller gå på toa. En liten sysselsättning som inte tar för lång tid men som gör att man tar en paus från skärmen eller boken. Du kan fortfarande fundera över det du håller på med bara inte sitta framför skärmen eller boken.
Annat tips är att läsa uppgifterna och fundera över hur du ska skriva eller lösa dem. På det sättet kan du skapa en form av inspiration som gör att du till slut bara måste skriva ner det. Något jag själv använder mig av när jag tappar fokus eller har svårt för att börja.
Hitta en plats där du känner arbetsro och som gör det lättare att fokusera, behöver inte vara hemma utan kan vara på skolan eller biblioteket. Vissa har lättare när de har andra runt sig som också pluggar, behöver inte ens vara samma ämnen. Med andra ord försök hitta en miljö som skapar motivation till att plugga.
För vissa kan det funka att sätta upp egna deadlines, till exempel klockan 20:00 ska jag har gjort uppgift ett. Det kan dock skapa lite press eller så har det ingen funktion alls.
När det gäller att plugga till prov så försök hitta en metod som funkar för dig. Några exempel kan vara att göra flashcards (ordet på ena sidan och förklaringen på baksidan), mind maps eller bara skriva för hand det som kan vara bra att veta. Diskutera med klasskamrater kan också fungera ibland.
#1: Tack så jättemycket för bra svar!
Jag tror uppgiften är för stor för mig precis som du säger och att jag blir överväldigad men också att jag försöker sikta på de högre betygen så att jag har större chans att komma in på drömutbildningen. Betygskriterierna är så flummiga när det står att man ska dra nyanserade slutsatser för att få ett A men för att få ett B ska det vara välgrundat. Hur vet man när ett svar är nyanserad nog?
Studerar på distans men kanske kan jag ta mig till vuxenutbildningens lokaler, jag har nog lättare att jobba då tror jag. Samt att jag kan ställa frågor till lärare. Första steget är bara att ta sig dit och komma över min sociala fobi 😅
En egen deadline låter inte fel
#2: Lite flummigt kan det vara och ibland lite otydligt. Men för att uppnå A måste du även uppnå tidigare kriterier. Så det den säger är att du ska skriva mer nyanserat än du behöver i B men att den ska vara välgrundad. För att få B behöver den bara vara välgrundad men inte nyanserad.
Nyanserat handlar mer om att skriva mer utvecklat och från lite olika vinklar. För att få B skriver du att himlen är blå för att få A beskriver du varför den uppfattas som blå. Båda ska vara välgrundade och gå att hänvisa till. Hur nyanserande det ska vara beror på läraren som bedömmer texten.
Tips är att om du är osäker så fråga ansvarig lärare för det är denne som bedömmer texten.
Känner du någon annan som pluggar, behöver inte vara samma ämnen, då kan du använda det som en draghjälp. Ni bestämmer träff på stället, ta med lite fika eller något. Känner du ingen så minskar du kravet lite genom att bara ta dig dit. Väl där sätter du upp nytt mål, att gå in, när du är inne leta upp ett bord. Börja plugga en stund men pausa lite då och då. Känner du att det blir för jobbigt vänder du och firar de framsteg du gjort.
Social fobi är inte roligt men det kan bli lite lättare om du hittar små mål att fokusera på. Då minskar fokuset på allt det negativa som kan inträffa. Till exempel att det är svårt att vara orolig för att någon ska säga hej om man har fullt fokus på att hitta till rätt adress. Fungerar kanske inte för alla men för mig funkar det att flytta fokus från det jobbiga till något annat.
Det är bara att testa med deadlines, det skadar inte om det inte skulle fungera men funkar det kan det vara en bra hjälp.
Något jag gör för att se till att jag tar tag i saker är oftast följande:
- Skapa en arbetsmiljö med så få störelement som möjligt. Framförallt när det är något man inte vill göra eller tycker är jobbigt så brukar huvudet försöka finna annat.
- Skapa en plan för när du vill göra vad. (Planera hellre in för mycket tid än för lite.)
- Ta pauser.
- Sätt deadlines.
- Börja med det som känns tuffast och gör sedan enklare uppgifter.
Finns många tips men dessa går att använda för lite allt möjligt.