Studier iFokus

Studier

Etiketter04-eftergymnasiala-utbildningar11-läxhjälp
Läst 128 ggr
[Tismon]
0

HJÄLP MIG - vad menar de?

Jag ska läsa upp en kurs och de ställer följande fråga:

Din studieplanering: När och var kommer du att studera? Hur tänker du kring hur studierna integreras med ditt övriga liv – finns här några utmaningar? I så fall vilka, och hur tänker du att dessa ska hanteras?

Vad innebär detta? Det kan ju tolkas på många olika sätt och jag vet inte hur jag ska svara på frågan.

• Redigerat 2022-08-08 15:54 av [Tismon]
kara_murray
5

Jag tror de menar så här:

• Vilken tid på dygnet kommer du studera??
  • kommer du läsa hemma, i skolan eller någon annanstans??
  • hur kommer du göra för att inte ditt vardagsliv ska ta tid från studierna? (Tex vattna blommor, tvätta eller städa)
  • Vilka är dina hinder/saker som kan störa dina studier??
  • Vad gör du för att underlätta för dina studier??
  • hur kommer du hantera att studierna tar mycket av din tid??

Hoppas detta hjälper lite iallafall. Vad ska du läsa för kul.??

[Tismon]
2

#1: Tack så mycket, då förstår jag!

Jag ska läsa upp Religionskunskap och Matten så att jag har behörighet att komma in på en utbildning i framtiden 😊

kara_murray
1

#2: Vad roligt!! Hoppas du får roligt medan du pluggar!!! Och att du kommer in på den utbildning du tänkt dig!!

[Tismon]
2

#3: Tack! 😁 Jag hade hoppats att komma in på psykolog-utbildningen, men konkurrensen är ganska tuff. Men jag tror att jag fixar det så länge jag aldrig ger upp eftersom det intresserar mig så mycket och jag brinner för att hjälpa andra 😊

Loris M
2

#4: Vad roligt Tismon och helt rätt, ge aldrig upp sådant du brinner för och där du vet att du kan göra skillnad för andra! 🌸

Du har redan fått bra svar och jag vill bara tillägga att även arbete är en sådan sak som brukar störa studier ganska mycket, speciellt om det är heltidsstudier och du förväntas studera 40 timmar i veckan. Det är bl.a. det de menar hur studier kan integreras med ditt liv i övrigt, om du kommer att kunna ägna dig åt studier så många timmar som du förväntas eller om du blir tvungen att jobba.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

[Tismon]
2

#5: Tack Loris M, väldigt snällt av dig 😊

Jobbar inte eller har andra studier som tur är så jag har nog ganska goda förutsättningar att fixa kursen om jag respekterar mina förutsättningar (diagnos) och får den hjälpen jag behöver 😁

Det som är lite läskigt är att utbildningen jag vill gå på tar in folk med 22 Gymnasiepoäng och jag har bara 15…… Det kommer bli väldigt kämpigt kan jag tänka mig 😅