Matematik hjälp?
Visste inte riktigt var som jag postar det här inlägget bäst. Om det finns en annan sajt som är mer lämplig för den här sortens frågor, så hänvisa mig gärna dit.
Jag skulle behöva hjälp med att förstå det här och undrar om det finns något matte-geni med oss här på iFokus som skulle kunna ta sig tiden att förklara hur jag räknar ut det här:
(9x - 3) - (3x - 2) = (4x + 5) - (5x + 10)
Det finns sajter och appar som kan hjälpa dig att lösa och förenkla t ex linjära ekvationer.
Mvh // Johan
- Redigerat 2022-03-26 11:58 av johan
Jag förstår själv så mycket att jag ska börja med att ta bort parenteserna och passa upp på vilka tecken som finns framför dem. Finns ett plus eller ingenting framför parentesen, så förändras ingenting inom parentesen, men står där ett minus, så omvandlas tecknet inom parentesen till det motsatta, dvs minus blir till plus och plus till minus.
Steg nummer 2 blir alltså så här: (rätta mig gärna om jag har fel)
9x - 3 - 3x + 2 = 4x + 5 - 5x -10
9x - 3 blir 6x, men hur kan -3x +2 bli 1 ?
Jag har lösningen på uppgiften, men förstår inte riktigt varför det blir som det blir.
- Redigerat 2022-03-26 12:33 av FataMorgana
#1: Tack. Jag ska kolla in dina länkar. Jag har nog lösningen på uppgiften, men försöker lära mig att förstå varför och hur det blir som det blir.