Bra minnestekniker (matte) ?
Jag har en kompis vars son har väldigt svårt att komma ihåg siffror, i synnerhet multiplikationstabellerna har han svårt med och detta gör att såväl lärare som elever börjat mobba honom i skolan. Han har i synnerhet svårt med faktor 7 och 8 då han säger att han "inte får ihop dessa". Mutiplikationsdisco är väl en sak, men det vore bra om han kom på ett sätt som han kunde använda under lektionerna eftersom han inte kan be sina lärare om hjälp med saker och ting.
Jag känner båda hans föräldrar och de säger att de har försökt få bukt med mobbningen.
När det gäller multiplikationstabeller är det mer ett råplugga som gäller.
Det finns en hel del program man kan använda för plugghjälp sedan är det garanterat så att även om han kan dessa multiplikationstabeller utantill kommer de hitta något annat.
Mobbing har med ledarskap att göra och det verkar som att lärarna saknar förmågan att styra upp.
Pojken är säkert som alla andra och har både fel och brister men inga som kan rättfärdiga mobbing.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1: Gällande pojkens situation kan jag absolut säga att han inte är dummare än någon annan. Han är tvärtom ganska smart faktiskt, så han borde kunna lära sig tabellerna relativt snabbt. Men det måste kännas kul på ett sätt också.
Jag är relativt övertygad om att det du säger om mobbningen stämmer. Mobbare hittar alltid någon ny anledning till att få fortsätta, det är ju ett sätt att hävda vem som bestämmer, precis som du säger.
Pojkens föräldrar försöker verkligen, de har till och med övervägt att skicka med honom inspelningsanordningar så att de kan anmäla mobbningen till annan instans än skolan. Sedan har de även övervägt, som sista utväg, att få in pojken på en annan skola för att undvika att personalen fifflar in honom på en så kallad "anpassad skola" där han absolut inte ska vara. Personligen tror jag att det bästa är om de gör båda, då lossnar nog tabellerna också, det är ju bara två faktorer…