Studier iFokus

Studier

Läst 396 ggr
[Roses2]
1

Studier på högskola

Vad har ni studerat/vad studerar ni nu?
Jag studerar norska, men vet inte vad jag vill studera sedan. Jag vill ha en fullständig utbildning, gärna inom språk eller kommunikation. Min dröm är att jobba som frilansare eller åtminstone hemifrån så att jag kan jobba vart jag vill.

Ni som har en utbildning som lett till ett jobb ni trivs med, vad gick ni för utbildning?

Åsa S
1

Jag tror inte på att studera och hitta ett perfekt jobb som är perfekt hela livet. Man förändras ju och är i olika stadier. Jag har varit florist, trädgårdsarbetare, trädgårdslärare och de senaste 12åren har jag suttit i ledningsgruppen för en butik. Så jag har gått på många utbildningar även på universitet. Men nu känns det som det är dags för nått helt annat så om 1mån börjar jag plugga till tandsköterska jag vill kunna jobba många år till och det jobb jag har nu är det många som inte håller ens till 60 i. Sverige är ju bra på det sättet man får ju plugga hela livet om man vill och man håller sig ju ung genom att hela tiden lära sig nya saker

[Roses2]
0

#1: Åh, det låter ju jättebra att du vågar prova olika yrken! Jag har funderat på florist eller att jobba i blomsterbutik också, men jag är så rädd för kritik att jag inte vågar söka mycket jobb, och inte många utbildningar heller.

Det är inte bara min rädsla för kritik som håller mig tillbaka, utan min kropp som inte är helt frisk. Det är svårt att veta vad som är rätt för mig när jag har så mycket kroppsliga besvär.

Men vad roligt att du ska börja studera till tandsköterska, lycka till med utbildningen! :)

Lia
1

Jag studerar till studie- och yrkesvägledare 😊

[Roses2]
0

#3: Det låter ju också rätt roligt. Men jag är lite kluven till skolmiljön som arbetsplats faktiskt. Trivs du bra?

Lia
1