Studier iFokus

Studier

Läst 178 ggr
Mikkihej
1

Folkhögskola

Hej. Är en 20 åring som pga ätstörning inte gått gymnasiet. Nu ska jag söka in till folkhögskola allmän kurs. Men, känns som jag förstört min framtid, att jag aldrig kommer få jobb, aldrig kunna flytta hemifrån och ja helt enkelt förstört allt. Någon annan 20åring som är utan gymnasiebetyg? Eller varit? Hur har ni det?

sp0ngeb0b
1

Inte jag personligen men jag känner till flera personer i liknande situation. Och jag vill bara säga att det verkligen INTE är kört! Jättebra att du söker in till folkhögskola. Jag tror du kommer trivas riktigt bra där, alla mina vänner som gått på folkis har stormtrivts. Du kommer att läsa upp kurserna du saknar och sedan har du möjlighet att antingen plugga vidare eller söka jobb - precis som "alla andra". Det kommer gå superbra. En av mina vänner som inte hade kompletta betyg arbetade som personlig assistent och läste upp ämnena samtidigt, då bodde hen i en egen lägenhet tillsammans med en rumskamrat. Nu pluggar hen på universitetet, inom ett yrke där det är lätt att få jobb efteråt. Universitetsstudier är ju också en möjlighet för studielån och studentlägenhet, om det är flytta hemifrån som är det stora målet (så var det för mig - jag längtade riktigt mycket efter att flytta hemifrån, vilket jag gjorde i samband med att jag började på universitetet). Alternativt plugga t.ex. på yrkeshögskola eller helt enkelt söka ett arbete i stället. Det kommer lösa sig riktigt bra för dig, om du bara vill!

Pyttelite
1

#0: Tänk på att livet är långt några år mer eller mindre betyder inget i längden.

Förstår hur du tänker för ”alla” jämnåriga går vidare men vi fastnar på olika steg.

Du kommer ha en helt annan motivation nu - lycka till med roliga studier i en givande miljö.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.