Studier iFokus

Studier

Etikett035-komvux
Läst 576 ggr
Lia
2020-05-07 16:47
0

Slutbetyg

Meningen är att jag äntligen ska vara klar med gymnasiet i morgon, då har jag läst alla kurser jag behöver och kan få ut mitt slutbetyg! Men varför skulle det vara så lätt? Jag har gått på komvux i 6 år och bollats hit och dit. Fram med gymnasiebetygen, blir det gymnasieexamen eller slutbetyg? Ja slutbetyg har det då beslutats om. Så allra sista slutprovet i min sista kurs nu. Men så ville jag fördjupa mig lite i det där med meriter. Det var svårare än jag trodde, jag vet inte vilken grupp jag tillhör och då ifall jag får räkna med Engelska eller inte. Äsch, det är inte så viktigt just nu. Men så läser jag vidare. Där någonstans står det att Idrott och hälsa A samt Estetisk verksamet av någon anledning minsann inte får räknas in i något slutbetyg. Va? Men står det verkligen så? Jo, så står det. Så jag skriver till studievägledaren, hon är måttligt intresserad och ska höra av sig under morgondagen. Så jag ringer antagning.se. Ja, just så är det. Jag får inte räkna med dessa kurser. I 6 år har kämpat och kämpat och ingen har sagt något. Jag har varit omgiven av experter på skola och utbildning men ändå har jag blivit bortglömd. Så nu står jag här. Jag var så glad över att äntligen bli färdig. Nu kan jag inte sluta gråta. Tänk att man ska veta precis allt själv och inte kunna lita på utbildad personal. Jag är helt förkrossad.

sp0ngeb0b
2020-05-14 15:11
0

Men oj, va? Det var det konstigaste jag hört. Hur menar du med att det inte får räknas med i slutbetyget? Jag har Idrott och hälsa i min gymnasieexamen och där är inget konstigt med det. 

Förjävligt att de inte har koll och att du inte ens får den hjälp du ska få, måste jag säga. Starkt kämpat ändå! Oavsett hur det blir så var stolt över dig själv, tänk att du har klarat allt detta! Jättebra gjort!

Lia
2020-05-14 16:16
0

Det får endast ingå ifall man blir behörig genom examen eller slutbetyg via gymnasiet, inte på komvux tydligen. Tyckte också det var sjukt konstigt och ännu konstigare att jag genom studievägledarna flera gånger fått papper på vad som är kvar, och ingen har påpekat att det saknas 150 poäng i så fall… Tack så mycket, det värmer verkligen!

sp0ngeb0b
2020-05-15 15:56
0

Jaha, det låter extremt konstigt. Men jag är ju inte insatt så kan väl inte säga så mycket. Hoppas att det löser sig för dig. Och om du behöver komplettera mer hoppas jag det ska gå bra för dig🌺

Lia
2020-05-15 16:17
0

#3 Ja inte ens de som är insatta verkar ju ha koll. Jag tyckte att det var helt galet när jag hörde om det! Nu ska jag välja två kurser så det löser sig säkert. Tack <3