Hälsopedagogik
Hej jag undrar om det är någon annan här inne som studerar till undersköterska eller nyligen har gjort det som kanske kan hjälpa mig med hur man ska kunna lägga upp min uppgift jag har fastnat på. Beskriv hur du som hälsopedagog lägger upp ditt arbete när du fått ett uppdrag att starta en sluta-röka-grupp. Tänk på att ditt arbete ska vara projektorienterat. Hur planerar du och lägger upp detta så att gruppdeltagarna blir motiverade att sluta röka, tänk på att krishantering är en relevant och svår del i hälsopedagogens arbete och ack så viktig att planera in i arbetet. Likaså är det en viktig del i ditt arbete att kritiskt granska ditt arbetssätt och material. Varför? Reflektera, diskutera och motivera dina synpunkter!
När jag ska genomföra projekt brukar jag börja med att göra en lista med saker jag vill ha med (en projektplan).
Det kan vara både delprojekt, konkreta saker att göra och texter till projekt-beskrivningen. Fundera över vilka steg som är viktiga att ha med i projektet och i vilken ordning de bör göras. När du kommer på nya saker lägger du till dem. Oroa dig inte för mycket över ordningen i dokumentet. Det brukar ge sig allteftersom. Ändra när du kommer på bättre idéer. Bolla med någon du känner när du har kommit en bit på vägen, så att du kan få synpunkter och kritik.
En viktig sak som allt det andra bygger på, är projektbeskrivningen. Där skriver du vad projektet går ut på, vilket mål det har och sånt. Allt det övriga ska du kunna hänföra till projektbeskrivningen. Om det inte är tydligt att det hjälper projektet mot målet hör det kanske inte hemma i projektet.
När du börjar närma dig slutet av projektplanen kan du titta på projektbeskrivningen och se att allt som står med där, framför allt målen, har projektsteg som leder dit.