Studielån
Hej!
Jag går i tankarna att börja plugga till hösten på Göteborgs Universitet, hur mycket kan man få ut i studielån i månaden? Samt får man ta ut mindre om man samtidigt har ett extrajobb?
Det kan vara bra kolla med CSN hur mycket du får ut i bidrag och hur mycket man får låna i dagsläget. Du får jobba samtidigt som du har bidrag/lån men det finns en maxgräns för hur mycket man får tjäna under året utan att bidraget minskas.
Om du inte tjänar med än du "får" enligt CSN, kan du ändå ta ut hela lånet, använda bara bidraget och spara lånet, det är ett väldigt förmånligt lån. Öppna t ex ett 3-månaderskonto på en liten nischbank, du kan få upp till 1% ränta där.
Till vårterminen märker du om vill ta ut endast bidraget, eller fortsätta låna. När du är klar med studierna kan du välja att betala tillbaka hela lånet om du sparat det. Annars har du en buffert. Visar det sig att du tjänar mer än du räknat med kan du också bli skyldig att betala tillbaka en del av studiemedlen. Då har du pengar till det.
Du får drygt 10' i månaden (det beräknas per vecka) varav drygt 3' är bidrag.
På CSNs hemsida kan man se hur mycket man får tjäna innan de drar ner på studiemedlen.
Jag får 10.600 ungefär tror jag det är från CSN, då tar jag fullt bidrag och lån. Du kan se det exakta beloppet på deras hemsida. Jag jobbar även extra litegrann och tjänar kanske 1000-3000 per månad ungefär och det är inga problem. Du kan se på CSN:s hemsida hur mycket du får tjäna per år och ändå få ut full CSN, men det är ganska mycket, så jag tror att så länge du inte tjänar mer än nån tusenlapp i månaden ska det inte vara någon fara. Är du väldigt orolig får du ringa dem och fråga.