Studietips
Studietips 1:
Stryk under det du inte visste i stället för det som är viktigt.
Studietips 2:
Anteckna det du inte kommer ihåg i stället för det som är viktigt.
Vänliga hälsningar
Niklas
… vill tillägga "Stryk inte under eller anteckna för mycket". Det finns ingenting som är mer stressande än när man går tillbaka och ska titta över det viktigaste, och man har för mycket "markerat" material.
I regel har jag upplevt att det hälper mycket mer att lära sig grunderna väl, än att lära sig mycket översiktligt.
Jag håller med om båda sakerna. Många gånger följer en generell förståelse med grunderna så att resten blir lättare att lära sig.
Vänliga hälsningar
Niklas
Och så får man ett fotfäste någonstans. När man väl förstått en del "på riktigt" blir det mycket lättare att förstå annan relaterad information.

När jag skulle plugga inför ett prov (de fåtal gånger jag verkligen pluggade) så tog det en evig tid. Jag har jättesvårt att ta till mig skriven text, jag kan läsa en text och när jag kommer till slutet (spelar ingen roll hur stor texten är) så har jag redan glömt vad det stog och jag måste läsa om allt igen..och igen..och igen. Detta är bara när jag ska läsa ren faktatext, inte när jag läser vanlig skönlitteratur, då läser jag snabbt och stakar inget alls.
SÅ…först fick jag läsa in texten på band sen spelade jag upp det samtidigt som jag var tvungen att även hänga med i boken och det fick jag göra ett par gånger.
Det var super jobbigt och väldigt tidskrävande tyckte jag så för det mesta så försökte jag hänga med så gott det gick på lektionerna och struntade i att plugga.
Jag skulle gärna vilja plugga vidare och drömmen är något inom friskvård men jag får bara flashbacks om hur jobbigt det var i plugget vilket gör att jag redan i önskestadiet tappar sugen !
Har ni tips på hur man kan bryta den barriären så mottager jag det tacksamt :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Det låter som om du först och främst behöver lära dig att plugga effektivt. Lära dig vad som fungerar för dig. Studieteknik är väldigt personligt. Tro inte att du kan läsa en bok och använda det rakt av. Läs och prova dig fram. Det finns ett antal inlärningsstilar och någon passar dig förmodligen ganska bra.
Sen är det inte otroligt att du kommer att vara mer motiverad att läsa nu än du var förr. Det brukar göra stor skillnad.
Vänliga hälsningar
Niklas

Hur lär man sig att plugga effektivt då…inte genom att läsa sig till det hoppas jag ;o)
Jag klarar inte ens läsa spelreglerna till ett familjespel utan att behöva läsa om det tjugoelva gånger och ändå så vet jag inte hur spelet fungerar.
Jag måste lära genom att göra :o)
Jag är nog ett hopplöst fall :o/

#0 Om jag skulle stryka under det jag inte visste skulle hela universum var gul. Att stryka under det jag inte visste är ekvivalent med att anteckna det jag inte kommer ihåg (enligt din def) vilket också inbegriper i stort sett hela universum. Seems like a hell of a job. Nä, mitt tips är att lyssna på föreläsaren som overview och använda litteraturen som uppslagsverk vid frågeställningar. Det är här du lär dig grunderna och mer. Anteckna aldrig och stryk aldrig under är mitt tips. Annat än om det roar dig.
#6: Kanske hjälper det om du antecknar det viktigaste av det du läser och skriver det med egna ord. Om du vil läsa friskvård kan jag tänka mig att mycket av utbildningen är lärande genom praktik. Det finns inga hopplösa fall. Fast du måste vara motiverad.
#7: Gör det som passar dig bäst. Om "stryk aldrig under och anteckna aldrig" funkar bäst för dig är det så du ska göra. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

#8 Niklas, vad har du för utbildning? Eftersom du kan tipsa hit och dit?
Jag har ingen särskild utbildning. Jag läser och testar.
Vänliga hälsningar
Niklas

Thanx för svaret.

#8 Motiverad är jag, det är bara att jag är rädd för att när jag väl påbörjat studierna så skiter det sig pga mitt bristande läshuvud.
Jag vet att skulle jag sätta mig bakom bänken för att plugga in 3:e gymnasieåret (gick en 2-årig linje) som nästan alla arbetsgivare har krävt när jag sökt jobb så skulle det bli tvärstop. Då är jag tvungen att läsa in alla dom ämnen som jag hade det tuffast med i skolan som ex matte och sammhällsorientering.
Men skulle jag plugga så att jag har en klar utbildning efter tror jag att det skulle gå klart lättare….men oron finns dock där ändå.
Du ska ha jätte tack för hjälpen Niklas..det är tur det finns människor som mer än gärna hjälper till med tips och råd ;o)
Mvh CBA
#9, Utbildning kan vara fint på pappret men säger ganska lite om vad en person verkligen kan.
Tom
#12: Kan det vara så att oron är det största hindret för dig? Det låter nästan som om du är säker på att misslyckas. Jag är övertygad om att du kan klara det om tar ett steg i taget.
Vänliga hälsningar
Niklas

#14 Jo det är nog det…sen vet jag att ett annat stort problem är att jag har så höga krav på mig själv ibland och är rädd för känslan över att ha misslyckats.
Men som sagt det var ju ganska länge sedan jag satt bakom skolbänken….det kanske är roligt rent av, bara man har intresset vilket jag INTE hade när jag var yngre !
Man kanske skulle undersöka vad som krävs och hur man ska gå tillväga för att komma igång *hmmm*
Tack igen för stöttning och råd :o)
Mvh CBA
#15: Bestäm i förväg vad som ska räknas som lyckat/misslyckat. Jämför dig inte med andra. Dina mål ska vara satta för dig. Det behöver inte vara ett misslyckande att hoppa av. Du har förmodligen lärt dig en hel del som du inte kunde innan i alla fall.
Om du bestämmer att målet är att se hur långt du kommer kan du inte misslyckas. Du behöver inte ha ett krav på dig att genomföra utbildningen som ett självändamål.
Vänliga hälsningar
Niklas

Jo jag måste nog försöka ha den inställningen, även fast det kan innebära att jag inte slutför det jag påbörjat !
Mvh CBA
#17: Det där med att till varje pris slutföra det man har påbörjat är en idiotisk inställning. Tänk vad mycket dumt folk har gjort enbart på grund av det.
Jag har inställningen att jag ska göra det jag har nytta och glädje av. Skulle det funka för dig?
Vänliga hälsningar
Niklas

#18 Jag har blivit mycket bättre på att INTE behöva slutföra allt jag påbörjat för jag kände att det satte ännu mer krav på mig själv.
Nu kan jag köpa läget att det blev inte som jag ville, även fast det ibland kan kännas svårt. Jag är väl "lite" av ett kontroll freak och ogillar att tappa kollen och greppet…men även där har jag lyckats jobba mig fram till att kunna låta saker vara.
Så som svar på din fråga….ja jag tror det skulle funka idagsläget, för som sagt jag har blivit mycket bättre på att sortera ut det som är mig mest till nytta och nöje !
Mvh CBA
:-)
Vänliga hälsningar
Niklas
#19 Vi skulle kunna byta lite inställningar du och jag. Jag avslutar det mesta så fort jag inte tycker att det ger mig någonting mer och därför har jag väldigt svårt att fullfölja saker. Jag borde ha lite mer av "göra färdigt saker" i mig. Jag har blivit mycket bättre men jag har en bit kvar. Mitt flygcert är en sak som jag har bestämt mig för att avsluta oavsett hur kul eller inte det är.
Tom

#13 Ställde frågan eftersom det borde krävas av någon som tipsar om studieteknik att denne studerat. Blev misstänksam vid svaret i #8#7 då en som varit där inte ha svarat så. Inget fint på pappret utan hardcore work i flertalet år.
Cartman, du kanske glömmer bort att alla är olika och lär sig på olika sätt.
Även om Niklas inte har en dokumenterad utbildning i att lära ut så betyder inte det att han inte kan det. Han kanske har läst tiotusen böcker i ämnet på sin fritid och gått på oändligt många föreläsningar. Det gör honom inte till en dokumenterad student men troligen har han ändå mer kunskap i ämnet än många andra.
Så i mina ögon "krävs" det absolut inte några fina betyg på ett papper för att man ska kunna ge råd i ett ämne. Mycket hellre en gedigen kunskap som man kan dela med sig av på ett pedagogiskt sätt.
Tom

Så i mina ögon "krävs" det absolut inte några fina betyg på ett papper för att man ska kunna ge råd i ett ämne. Mycket hellre en gedigen kunskap som man kan dela med sig av på ett pedagogiskt sätt.
Absolut…det inger ett större förtroende om personen ifråga som ger tips och råd har en pedagogiskt och mjuk framfart samt som Niklas verkar ha, kunskap och erfarenhet han fått genom att vara vetgirig och sökande.
Många som är sk speciallister och har alla dessa fina betyg och utbildningar har en tendens att bli stela och lite låsta i sitt sätt att lära ut och tänka, det blir för mycket my way or no way.
Ödmjukhet och förståelse kommer man långt med ;o)
Mvh CBA

#23 Tompa, jag borde ha frågat om erfarenheten att studera istället för att fråga om utbildning. För det var det jag var ute efter. Hur man bör studera kan vem som helst "lära" sig på en A4:a. Men, för verklig insikt krävs att lägga ned en hel del jobb. Ju längre tid man studerar desto bättre blir man på att avgöra vad som funkar och inte. Var min huvudtanke och varför jag frågade.
Tänk dig själv, jag kopierar ur en broschyr några meningar om hur man flyger ett UL-flygplan och rekar det till några personer. Jag kan inte ett skvatt om flygplan. Jämför det med att ex din gamle flyglärare Conny som flugit jag vet inte hur många timmar. Han har säkert ett och annat att säga texten i broschyren. Det jag efterfrågar egentligen är gedigen erfarenhet inom det område man försöker lära ut.
Din kommentar att utbildning = student = "fint vitt papper" får stå för dig. För mig gör det inte det varför du också förstår att jag håller med dig att det "krävs absolut inte några fina betyg på ett papper för att ge råd i ett ämne". Det krävs erfarenhet.
Och till Niklas. Fortsätt lära ut, hur ska vi annars få kunskaper inför våra erfarenheter?
OK, vi sprang nog om varandra en aning och det ber jag om ursäkt för. Vi verkar vara ganska överens om vad vi tycker i alla fall och det är väl huvudsaken =)
Tom