Gymnasiearbete
Jag ska göra mitt gymnasiearbete nu på komvux. Så min syo frågade om jag ville läsa naturvetenskap, samhälle eller humanist. Det är bara att välja fritt. Så eftersom jag inte visste vilken inriktning som passar mitt arbete bäst (stop-motion filmer med psykisk ohälsa som tema med musik) så frågade jag om råd. Jag läser via Hermods, så hon sa att jag skulle prata med supporten. De sa att jag måste prata med min syo, för de kan inte hjälpa mig med det… Så nu har jag slösat en vecka på att bara få reda på att ingen vet nåt. SÅ, vad tycker ni att jag ska välja? Vilken inriktning passar mitt arbete bäst? Jag sa humanist till henne, men jag vet inte om samhälle kanske vore bättre ändå… Idéer?
Läser du för att få en gymnasieexamen genom komvux? Isåfall, behöver inte dina lästa kurser stämma översens med programmet du väljer? Jag har läst/läser mycket matematik och naturkurser på komvux, mot en examen, och har därför valt det naturvetenskapliga programmet då kurserna passade för det programmet
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
#1 Efter halva naturprogrammet på gymnasiet valde jag bort det mesta naturvetenskapliga mot bildkurser och liknande. Så då fick det heta specialutformat gymnasieprogram, typ. Så jag går inget egentligt program och har en väldig blandning av allt möjligt, och får därför välja vad jag vill. Enligt skolan i alla fall :-)
Hur många kurser har du läst på komvux? Jag läser upp hela gymnasiet på komvux och får också välja i princip vilka kurser jag vill men för att få en examen måste jag anpassa kurserna efter ett "program" även fast jag läser lösa kurser så beroende på vilka kurser jag läst blir "programmet" valt utefter det, om du förstår hur jag menar :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
#3 Jadå, jag förstår precis hur du menar, och jag undrade likadant. Men enligt syon fick jag välja fritt. Jag tror att jag hade 700 p kvar när jag började komvux.