Skriva vetenskaplig - Sam
Skriver en vetenskaplig uppsats (?) på samhällskunskap. Valde ämnet ''tiggare''
Har skrivit 6 sidor, är inte klar, kommer att skriva mer.
Allt känns fel T_T
I avhandlingen så ser det bra ut tycker jag, dock måste skriva lite mer. Vissa information fattas o.s.v. Har 4 frågeställningar.
Problem är källkritik, analysen och diskussionen. Mest analys delen. Vad ska jag analysera och diskutera? Det känns som att jag skriver ungefär samma sak som avhandlingen…
(I avhandling har jag skrivit om tiggarnas historia, deras livssituation, för och mot argument om att förbjuda tiggeriet och kommer att skriva mer om hur tiggeriet påverkar oss.)
Ska man skriva om alla källor i källkritiken? Eller väljer man några av de man har använt?
Som tur har jag hela jullovet på mig att skriva, eftersom att jag går på svenska som andra språk (de andra ska lämna in rapporten i både svenska och samhällskunskap), men jag vet inte hur jag kommer vidare med analysen.
På vilken nivå läser du? Gymnasium?
Jag upplever ditt inlägg lite rörigt och du använder begrepp som kanske inte passar i sammanhanget. Tänker främst på "avhandlingen". En avhandling är något som skrivs i ca 4 år år av forskarstuderande på universitet och avslutas med att personen lägger fram sin avhandling och försvarar den, varpå hen får titulera sig med doktor.
Vad är det för text (som du kallar för avhandling) som du skrivit? Ska du utgå ifrån denna text när du skriver den här nya uppsatsen? På vilket sätt är den här texten som du ska skriva vetenskaplig?
Vad du ska analyser beror på vad som står i instruktionerna till uppgiften. Men generellt brukar det vara att kunna ställa sig kritisk mot de källor du använder. Att jämföra dem, peka på skillnader och likheter samt dra egna slutsatser. Vilka källor du ska använda och hur många beror också på vad som står i instruktionerna. Om du skriver vad uppgiften går ut på så tror jag att det blir lättare att hjälpa dig.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#1 Oj förlåt, jo jag går på gymnasium årskurs 1.
Jag vet inte riktig vad det är för text, den ser lite ut som labbrapport alltså layout. Men handlar om samhällskunskap.
Jag skriver om tiggare/tiggeriet och fick välja frågeställningar själv.