Fysik 1A (Tryck)
Hej! Jag kollade en uppgift på plugakutens hemsida. Där stod det p(vatten) = 998 * 0.045 * 9,82. Min fråga är, var kommer 998 ifrån? Frågan var : I ett u-rör finns det vatten och olja. (Det är mera vatten än olja, i vänster sidan = 4,6cm (höjd) och olja flyter på vattnet på högra sidan 5cm (höjd) Beräkna oljans densitet
Borde vara vattnets densitet. Eftersom: Vätsketryck = densitet*vätskedjup*g
Men den uträkningen är inte hela svaret, oljans densitet är inte uträknad än.
#1 Men om det är väsketryck räknar man inte 1000 * 0.046 * 9.82 då? Men det blir ju ungefär 400 och inte 998 :/ förstår inte
Jag tänkte att uträkningen du skrev i #0 räknar ut hur mycket tryck det är från vattnet i u-röret. Och då har dom använt 998 kg/m3 som vattnets densitet.
Om jag minns rätt använder man 998 kg/m3 istället för 1000 eftersom man vill vara noggrann och det har att göra med att vatten är tyngst vid 4 grader. Och man får anta att u-röret är i rumstemperatur. Alltså är vattnet lite lättare.
Sen när man vet hur mycket vattentryck det är i röret så använder man det värdet till att räkna ut densiteten på oljan. Med samma formel. Trycket från vattnet och trycket från oljan är lika stort i u-röret.
Hoppas jag förstått och kommit ihåg allt rätt, det var ett tag sen jag höll på med sånt här.
#3 Jaha! Ok, en sak till. Jag räknade ut enligt formen och svaret för oljans densitet är 918.16kg/m3 men på facit står det 0,92g/cm3
Jag vet att de har omvandlat men blir inte 1kg = 1000g? Antar att de gjorde 918.16kg/m3 * 10-3
Men varför inte 918.16kg/m3 * 103?
Jag är jätte dålig med att omvandla kubik x.x
Ja det är svårt att omvandla kubik, ska se om jag kan komma ihåg. Men tänk på att 1m3 också måste omvandlas till cm3 , inte bara omvandla kg till gram.
#5 Det blev komplicerad när du sa så XD
Hur kan man omvandla kg till g samtidigt som m3 till cm3??
För du vill från kg/m3 till g/cm3 … Ser du att det är ändrat både kg till g och m3 till cm3 ? Alldeles straxt har jag en bild om allt går bra

Hoppas det går att se vad jag skrivit :)
#8 Tack så jätte mycket! :D