Räta linje matte uppgift
Behöver hjälp med en kort matte tal, har löst den men har inte fått rätt svar. Bestäm ekvationen för den räta linje som går genom punkterna med koordinaterna (4,1) och 9,2) Fick svaret Y= 1/5x + 5 vad har gjort för fel?
Räta linjens ekvation är y=kx+m
Du fick y=1/5x+5
Börja med att få ut lutningen k som är Δy/Δx
Du har punkterna (4,1) och (9,2)
2-1/9-4 = 1/5 Du fick ut rätt lutning
Ta första punkten och sätt in värdena för y, x och k för att beräkna m
(4,1)
1=(1/5)*4 + m Lös ut m
1=(4/5) + m
1-(4/5) = m
m = (1/5)
Ekvationen bör bli y=(1/5)x + (1/5), du fick alltså fel värde på m. Satte du in fel när du skulle beräkna m?
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
#2 Jag förstår inte hur 1= (4/5) + m blir 1-(4/5) = m Vad hände? Och en annan grej är att jag använde inte k-form bara enpunktsforn.
Du fick ju fram rätt k-värde oavsett :)
Nu vet jag ju inte i vilken del i matematiken du är och vilka metoder du därför bör använda men jag vill ta reda på m-värdet och måste då få m ensamt och om du gör en sak på ena sidan av likhetstecknet så måste du också göra samma sak på anda sidan.
1 = (4/5) + m
Jag vill som sagt få m ensamt och måste då subtrahera (4/5) så det försvinner från högerledet. Men när jag gör en sak i högerledet måste jag också göra det i vänsterledet. Därför blir det 1-(4/5) = m. Förstår du nu? Och hur gjorde du för att få fram m? :)
#3 Aha! Jag tänkte aldrig att du subtraherade XD hehe men nu vet jag, jag använde metoden som ser ut så här Y + y1 = k(x1-x) Det gick på första talet men inte på den andra :(
Ok, men nu vet du hur du löser ut m. Efter du har fått ut k-värdet och så sätter du in x och y från en punk och så gör du m ensamt :)