Studier iFokus

Studier

Etikett11-läxhjälp
Läst 26786 ggr
Liona
161

NO, näringsväv och näringskedjor

Nu har jag suttit med en svår fråga i en timma, googlat och googlat men det står ingenstans, någon som kan vara snälla och förklara för mig?:)

Vilka likheter OCH skillnader finns det mellan en närinskedja och en näringsväv?

Ebba-Ö
61

Vilka likheter och skillnader finns mellan en näringskedja och en näringsväv?

En näringskedja är mycket enklare uppbyggd och inte lika invecklad som en näringsväv. En näringsväv visar tydligare hur hela ekosystemet funkar medan näringskedjan är lite enklare och det är enklare att se vem som är producent konsument och toppkonsument i en näringskedja. Men samtidigt visar både en näringskedja och en näringsväv hur kretsloppet funkar till viss del, vilket djur som äter vad, vem som är producent, vem som är konsument osv. Det visar också hur kretsloppet till viss del funkar.

Vi har fått exakt samma fråga haha. Vilken skola går du i?

Liona
18

#1 Tack!:D Kunskapsskolan ;)

Ebba-Ö
12

Jag också :)

Liona
7

Jaha, vilken av de?:o

Ebba-Ö
15

fruängen, den bästa. 
Vilken går du i?

Liona
7

jaha, Örebro :)

fians
2

Har fått exakt samma fråga!

Ebba-Ö
7

#7 Vilken skola går du i?

laila93
9

Hej kan ni hjälpa mig.  1 Hur kan följande faktorer påverka en population;tillgång till hanar respektive honor,födoval,sjukdomar.soltimmar,miljögifter och revir?

2:En population storlek påverkas av den biologiska jämvikten ( bärförmågan) ? vad menas med det?

[Victoria93]
1

Men får ni ingen biologibok i skolan? Står klart och tydligt vad det är i böckerna! :)

Jag tänker inte svara på någons frågor här för det tycker jag man ska göra själv genom att läsa i boken, men eftersom #9 inte förstår ett specifikt ord så andtar jag att han/hon syftar på miljöns bärkraft?

Enkelt förklarat betyder det hur stor population som får plats på ett visst område innan resurserna tar slut. Alltså hur många individer ett ekosystem klarar av mat tanke på mat/bostad och parterns.

Vi har en skog med med mat/bostad och partners till 50 fåglar. Kommer det fler än 50 fåglar räcker inte resurserna till. 

Vill du ha det mer specifikt förklarat tycker jag att du ska öppna din biologibok, hoppas du förstår ordets betydelse lite bättre i alla fall :)

Ebba-Ö
1

#10 Nej, i kunskapsskolan jobbar man utan böcker. Sen är den här tråden nästan 2 år gammal eller nått haha

[Victoria93]
4

#11 haha oj såg inte det! Men va ofta man inte får böker, låter som en riktigt dålig skola (ursäkta..) hur ska man annars få all info och kunna repetera hemma?? :o

Ebba-Ö
0

#12 Vi har föreläsningar i skolan, samt att man hittar info på skolans hemsida till varje kurs, och där finns det också länkar till andra sidor med bra fakta om ämnet. Dock så är/var det lite dåligt med NO texter efter att dom gjorde om hela hemsidan…

ribwar
0

Jag har en svårt fråga och jag kan inte svara själv . Finns någon som kan hjälpa mig med frågan tack 

Frågan : Vad skiljer en Näringskedja från en Näringsväv

une3386
0

#1: tack ni räddar mitt liv

• Redigerat 2022-05-13 11:13 av une3386