Hur skriver man?
Hej! Läser Natur och behöver lite hjälp!
Vi ska skriva en riktigt laborationrapport. Jag har gjort lite mer än 50% av hela rapport men har fastnat på en del. Rapporten ska lämnas om 1 vecka och jag vill gärna göra klart den för att inte få stress.
Vi har fått föreläsning av hur man skriver en rapport och också sett en exempel på rapport.
Jag behöver lite tips med att skriva resultat/iakttagelser. Problemet är att vi inte får skriva egna åsikter i resultatet. Och det är lite svårt, jag ska berätta.
Vi har fått en lite låda som innehåller material men vi får inte förstöra lådan och då har jag skrivit vad för försök jag har gjort och det är t.e.x att skaka på lådan.
Frågan är hur ska jag skriva resultaten då? Jag kan väl inte skriva ''det var något stort och tungt i lådan eftersom jag kände så''? Det är väl personlig åsikt?
Hjälp!
Undvik "jag" helt och hållet, skriv istället sakliga meningar som typ "av tyngden på lådan går det att dra slutsatsen att innehållet verkar väga x" eller liknande.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#1 Tack så mycket! Jag undra en sak till, angående om referenser. Hur ska jag skriva det? Referens är väl att man hänvisade fakta och sånt?
Men hur kan jag skriva det när jag inte hänvisade något fakta? (Det är fortfarande den laborationen med tändsticksasken)
Tack!
Det borde finnas riktlinjer som er lärare gett angående referenser, för det finns två olika sätt (som är vanligast) man anger dem på. Referenser är material du använt dig av under arbetets gång. Oftast fakta, citat, eller andra underlägg för din text.
Just i ditt fall är jag inte riktigt säker på om referenser behövs, men en metod skulle kunna vara att skriva något åt detta håll: "Av askens tyngd går det att dra slutsatsen att objektet väger ungefär 50 gram, eftersom den kan jämföras med tyngden av ett paket jäst." <- Där skulle en referens i så fall kunna läggas in, eftersom du gjort en parallell med något konkret.
MEN jag vet som sagt inte om det är så din lärare tänkt, så där spekulerar jag bara. Har du möjlighet att kontakta din lärare för ytterligare information och förtydligande?
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Att lådan "kändes tung" är nog en åsikt. Men man kan ju göra en jämförelse, t ex skriva att lådan kändes tyngre än motsvarande telefonkatalog.
Ännu bättre är att väga lådan på en våg. Beskriv lådans dimensioner, längd bred höjd. Beräkna lådans densitet.
Beskriv om lådans innehåll är i obalans, tyngdpunk, t ex genom att skjuta den längre och längre över en kant och mät överskjutningen vid tippning.
Om man får skaka lådan, beskriv ljudet, beskriv om det känns som något omfördelas i lådan. Beskriv så exakt som möjligt skakningarna, frekvens och amplitud. Skvalpar det?
Testa om materialet i lådan är tydligt magnetiskt genom att föra den nära en datorskärm och se om bilden förvrängs.
Är lådan halvgenomskinlig? Om man släcker i rummet, lyser något ur lådan?
Får man lov att släppa lådan i golvet? Studsar den som om det fanns en gummiboll inuti?
#3 Vi skulle skriva referens och hon förklarade hur vi till exempel skulle skriva referens tagna från internet/böcker men i våra laboration är det ju en annan fall. Men jag ska fråga när jag får tag på henne.
#4 Vi fick inga våg och sådant. Hon gav oss asken i skolan och innan lektionens slut var vi tvungen att lämna in den. :/
Jag har börja fått lite idé och sådant så nu tror jag att jag klara mig bra första läxan, tack så jätte mycket för hjälpen! :)