Studier iFokus

Studier

Etikett03-gymnasiet
Läst 2800 ggr
Scorpio97
0

Misstag i uppsats

Sitter och grejar med mitt gymnasiearbete och inser att jag har gjort ett väldigt stort misstag. Jag har intervjuat några personer om olika brott samt frågat eleverna på min skola via enkät om samma brott - trodde jag. När jag läser igenom nu inser jag att jag har frågat personerna gällande mord, våldtäkt och skattebrott medan jag frågade eleverna om mord, våldtäkt och bedrägeri. En stor miss av mig. 

Jag gjorde intervjuerna först och sedan när jag skrev enkäten tänkte jag att bedrägeri kanske är något som vanligt folk kommer i kontakt med oftare än skattebrott, och ändrade därför utan att tänka på att jag redan hade tagit skattebrott i intervjuerna. Känner mig väldigt dum just nu.

Så hur gör jag? Jag inser såklart att jag måste skriva att jag gjort fel någonstans, men har ingen aning om vart jag ska sätta det? Ska det vara med redan i inledningen eller under någon annan punkt?

//Jessie

Maria
2

Kan du inte ta bort skattebrott/bedrägeri helt? Sedan kan du ha med frågeställningen i en bilaga där du förklarar orsaken?

/Maria

Scorpio97
0

Hur menar du ta bort det? Jag kan inte ta bort själva frågan, för den är viktig för själva arbetet. Syftet var att ha två brott som får mycket plats i media, och ett som får mindre (skattebrott/bedrägeri).

//Jessie

Maria
0

Jo men min tanke är att den kommer med men separat så att säga eftersom du använt två formuleringar.

/Maria

Scorpio97
0

Jag tror inte jag förstår riktigt hur du menar?

//Jessie

Ebolaa
0

Nej, i diskussionen så skriver du att du gjort det misstaget, det är vanligt att man gör småmissar när man är ovan - det är ju en läroprocess i sig. Därför ska man helst redovisa dem också :) Det kallas för ett "datafel".

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Scorpio97
0

Jag behöver alltså bara förklara det i diskussionen? 

För i exempelvis syftet har jag ju skrivit: "Jag vill undersöka om ungdomar på X-gymnasiets syn på straffskalan för mord, våldtäkt och bedrägeri överensstämmer med vad  juridiskt utbildade personer tycker (en domare, en åklagare och en advokat). "

Räcker det då verkligen att jag byter ut "bedrägeri" mot "bedrägeri/skattebrott" och inte förklarar detta närmare förrän i diskussionen? I själva svarsdelen ser man ju tydligt att jag frågar eleverna om bedrägeri och dom andra om skattebrott (vilket gör att jag inte förstår hur jag kunde missa det).

//Jessie

Maria
0

#5 Ja det är en bra variant.

Jag menade inte att frågan helt ska bort.

/Maria

Ebolaa
0

#6 Precis, förklara det i diskussionen. Du ska alltså INTE försöka dölja eller ändra i efterhand, utan du skriver i diskussionen en liten snutt om ditt datafel, att du i efterhand såg att du hade en helt annan fråga än som var tänkt från början, och att du insåg det redan efter enkäten och intervjuerna var färdiga. Så att då har du fått in information som går utöver dina frågeställningar, och även denna information ska man redovisa. Sånt där lär man sig av :)

Scorpio97
0

Okej, tack (: Då skriver jag så, sen får jag väl se om min lärare tycker att det är bra eller om jag ska göra på något annat sätt. 

--

Sen har jag en liten fråga gällande referens. Jag tänkte använda mig av fotnotsystemet. Om jag ska hänvisa till ett examensarbete i en fotnot, ska jag då skriva såhär?
Efternamn, Förnamn. Datum. Namn på arbete. Universitet. Länk (hämtningsdatum)

Eller ska jag bara ha med länken i källhänvisningen?

//Jessie

Ebolaa
0

#9 Beror på vilket referenshanteringssystem ni använder, det finns exempelvis APA och Harvard.  Låter något av dem bekant?

Scorpio97
0

#10 Vi måste inte använda något speciellt system, men harvard och oxford är dom som lärarna brukar prata om.

//Jessie

Ebolaa
0

#10 Då kan du googla på det; Harvard referenshantering. Där kan du se hur man refererar till ett examensarbete, både i flytande text men också i själva referenslistan :)

Scorpio97
0

Jag har googlat men är ändå lite osäker. Jag hittar bara om man vill skriva det i texten, antingen väva in det eller i paranteser. Jag skulle som sagt vilja skriva i fotnot istället. 

Sen hittar jag bara hur man refererar till hemsidor. Räknas uppsatser/examensarbeten och liknande på internet ändå som hemsidor?

//Jessie

Em_
0

#13 Nej, det borde de inte göra. De är ju publicerade som en slutprodukt som inte är avsedd att ändras efter hand.

Jag fattar som att du har djupintervjuat tre personer. Ett alternativ kanske kan vara att be de svara på en kompletterande fråga, om det finns möjlighet till det.

Scorpio97
0

#14 Vad räknas det som då?

Nej, jag har inte möjlighet att fråga dom mer.

//Jessie

Loris M
1

Jag tycker inte att du ska ändra något nu. Du har gjort det du gjort och det blev som det blev. Även forskare gör misstag men det viktiga är att du inte döljer det (ingår i god forskningssed) utan redovisar det precis som Ebolaa skrev. Det är brukligt att ha en liten rubrik antigen som en del av diskussionen (med egen underrubrik) eller före eller efter diskussionen som brukar kallas för "Metoddiskussion". Där kan du skriva om ditt misstag. Men det är viktigt att du resonerar kring hur detta misstag kan ha påverkat ditt resultat. D.s.v. att du är självkritisk och funderar kring om resultatet kunde ha blivit ett annat (vilket i så fall?) om du ställt frågan på rätt sätt. 

APA-manualen är både bra och enkel tycker jag om man snabbt vill hitta hur något ska refereras.

http://www.rkh.se/PageFiles/466/APA-referensguide.pdf

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Scorpio97
0

Tack

//Jessie