Studier iFokus

Studier

Etikett11-läxhjälp
Läst 2107 ggr
BokDuvan
2016-03-15 08:36
0

Teknik

Hej! Ska förklara om balkar och bågvalv, men kan inte riktigt hitta någon bra information om de, svårast har jag med balkarna, ska förklara I-balkar, T-balkar och U-balkar. På U-balkarna har jag skrivit att de fördelar vikten bra då de är uppbyggda som 3 I-balkar. Men på något sätt känns det inte tillräckligt. Måste skriva om I-balkar och T-balkar med, samt Bågvalv. Provade googla Bågvalv men kom till Valvbåge, är det samma sak?

Huygens
2016-03-17 14:12
1

Det låter som väldigt svåra uppgifter du fått.

Bågvalv är antagligen samma som valvbåge, men jag skulle fråga den som gett uppgiften vad definitionen på bågvalv är. Att någon slänger ur sej ett ord, som saknar definition, funkar dåligt.

Jag förstår inte hur en U-balk skulle kunna vara uppbyggd som 3 I-balkar. Du får rita och förklara. Jag kan tänka mej att 2 U-balkar kan sättas ihop till en H-balk om ett U vänds upp-och-ner. Om man sedan kortar ner dom uppstickande delarna i H-balken kan man få en I-balk.

2 U-balkar, den nedre är vänd upp-och-ner:

U
П

Hela tanken med dom olika formerna på balkar är att dom ska få korrugerade egenskaper. Du bör titta på hur konturen på en I-balk ser ut. I-balken är inte bara ett rakt streck, utan det finns små delar, flänsar, som sticker ut; I-balk.

.

Du bör kanske börja så enkelt som möjligt, med korrugerad plåt eller korrugerat papper. Gör så här.

Ta två böcker, 2 koppar eller 2 glas. Ställ båda kopparna/böckerna på så stort avstånd (ca 25 cm) från varandra att du kan lägga ett A4-papper horisontell ovanpå, mellan glasen/kopparna, med ett stort tomrum under pappret. Det platta pappersarket borde bukta ner sej mellan kopparna och ta i bordet.

Vik sedan pappret 4-5 gånger så att du får ett triangelformat "rör". Du har nu korrugerat pappret. Lägg ändarna på det triangelformade pappersröret på var sin kopp. Nu borde pappret hålla sej raklångt, horisontellt, som en liten bro mellan glasen.

Du borde kunna stoppa in ett radergummi, mynt eller annan liten vikt i ditt triangelformade pappersrör utan att pappersröret viker ner sej.

Du kan se pappersröret som ett slags (triangel-)rörformad balk.

.

Så fort du viker ett pappar eller en plåtbit, får du en korrugerad form. Det kan räcka att vika en plåtbit till ett L, så har du fått mer stadga i plåtbiten. Vecket bör helst vara något rundat, då ett skarpt veck riskerar att fungera som en brytpunkt och kan knäcka plåtbiten i två bitar, som ett knäckebröd. 

En U-balk kan ses som en tjock plåtbit som böjts till formen av ett U.

En I-balk (egentligen I-formad) har en korrugerad kontur som gör att den tål belastning bra uppifrån, som en pelare. I-balken tål även belastning som golvbalk om den är gjord i lite tjockare stål.

.

T-balken kan ses som en ofullständig I-balk, där nederdelen på I-balken saknas. T-balken lämpar sej för fackverkskonstruktion, där kravet inte är att balken ensam ska tåla böjning i alla möjliga riktningar.

.

U-balken kan ges extra stadga som pelare genom att fyllas med betong som i sin tur kan armeras med armeringsjärn (massiva stångjärn ca 2 cm i diameter).

U-balk (ibland kallad C-balk) kan även monteras på väggar för att hålla vattenrör och andra tunga saker på plats. Då är U-balkens krök väldigt platt ( П ), för att kunna ligga an stabilt mot väggen, så att П-balken (U-balken) inte kan ruckas särskilt mycket.

.

Den starkaste balken är troligen box-balken eller O-balken (rörbalk), där den korrugerade formen går hela vägen runt, till skillnad mot t ex U-balken, som är öppen "upptill".