Studier iFokus

Studier

Etikett03-gymnasiet
Läst 1625 ggr
[candy_suki]
2016-02-05 15:49
0

Svårt val...behöver tips

Snart ska jag välja gymnasium och har två val som jag inte kan välja mellan. En dag vill jag gå på den ena gymnasium en annan dag vill jag gå på den andra.

Antingen naturvetenskap eller naturbruk…jag behöver hjälp. 

Det känns att det kommer att kännas tufft när man gå naturvetenskap och därför tvekar jag lite grann på den.

Jag ville bli veterinär men när jag fick reda på att man behöver ha väldigt väldigt bra betyg så tycker jag att det för svårt. Kan man bli djursjuksköterska om man läser naturvetenskap? 

Tack!

91Marran
2016-02-05 15:53
0

Läs naturvetenskap på ett naturbruksgymnasium så kan du mixa lite. :-)

Mvh
Mig

julia12313
2016-02-05 16:12
0

Jag går på ett naturbruksgymnasium på hundprogrammet med naturvetenskaplig inriktning. Det finns även ett djursjukvårdsprogram här med nv inriktning också :)

Tänkte att det kanske skulle passa om du vill bli djursjukvårdare eller veterinär, man får behörigheter och även mycket mer praktik ( 5 veckor, 3 gånger under skolgången har jag för mig ) Där man kan praktisera på en tex. djurklinik.

Kanske kan vara värt att kolla upp iallafall? :) Det blir ganska mycket plugg ändå, men det är skönt att byta av med praktiskt då och då :)

[candy_suki]
2016-02-05 18:16
0

#1 #2 Jag hittade en praktisk skola 20 min ifrån mitt hem men de erbjuder tyvärr inte naturämnena och dessutom vill jag inte åka för långt bort. 

Gick till öppet huset igår till en skola med yrkesprogram och då de sa att man kunde arbeta på hunddagis, djuraffär, djurkliniker o.s.v. beroende på vart man vill praktisera. 

Min lärare sa att hon tycker att jag ska gå på naturnatur inriktning eftersom jag har ''fina'' betyg men det känns mycket och tufft så jag vet inte riktigt……snart måste man välja gymnasium och jag vet inte…. :(

Em_
2016-02-06 07:28
0

Har du fina betyg nu fixar du säkert natur :) Om betygen inte blir perfekta finns alltid högskoleprovet. Har du tittat på SLU's husdjursagronom-utbildning. Kanske kan vara något om du är intresserad av både djur och vetenskap. Jag tänker att veterinär och agronom är lite mer åt det akademiska hållet medans djursjukvårdare och djurskötare är lite mer praktiskt. Är det att sköta djuren i deras vardag du tycker är roligt eller vill du ha ett jobb där man måste analysera och tänka mycket?

nadilda
2016-02-06 08:53
1

Jag velade också lite mellan naturbruk och naturvetenskap. Går nu tvåan på den naturvetenskapliga linjen, och herregud vad jag är glad att jag valde som jag gjorde. Visst det är tufft ibland, det kräver en hel del plugg och att du är på alerten hela tiden. Men jag tycker verkligen det är super roligt. Jag tror det viktigaste är att man har förhållandevis lätt för matte eller åtminstone tycker att det är roligt. En stor skillnad är att om man går NA ofta kommer i en väldigt studiemotiverad klass där många är ambitiösa, då dras man liksom med. Så jag skulle rekommendera NA, inte minst för tryggheten av att veta att du blir behörig till att vidarutbilda dig till allt! (förutom präst och religionlärare) Är det något du undrar över hur det är att gå NA är det bara att fråga. :-)

[candy_suki]
2016-02-06 12:29
0

#4 Jag tycker om praktisk mera och vill ha nära kontakt med djur därför tänkte jag på veterinär eller djursjukvårdare.  :)

#5 Jag tycker inte plugg är rolig men klart man måste plugga. Matte tycker jag är kul och NO ämnena är intressant men det tar ett viss tid för mig att förstå det hela poängen XD ibland. 

Jag gick på prova på dagen i en skolan med inrk NA och då gjorde vi lab och alla var så smarta så jag kände mig plötslig lite dum…XD

soetisen
2016-02-06 14:04
0

Vill du bli veterinär så är naturvetenskap det bästa valet, annars får du läsa behörigheten på komvux senare. Men det gäller att du är motiverad också och orkar kämpa på med skolan.

Men är du sugen mer åt det lite praktiska så är naturbruk ett bra val. Det är lättare att få bra betyg om du väljer linjen du är mest intresserad av. Men vill du plugga till djursjukskötare krävs det också rätt höga betyg. En rätt grov jämförelse är att en veterinär är som en läkare, och en djursjukskötare som en sjuksköterska, vill du jobba mer praktiskt så är djursjukskötare ett bättre val. Men att få jobb efter gymnasiet i en djurbutik, djurklinik är svårt att få. Det krävs verkligen att du visar framfötterna på praktiken.

Men har du bra betyg nu och velar att läsa till veterinär eller djurskötare så är natur bästa valet, för då har du behörighet till båda. Annars om du läser naturbruk så får du se till att få kurserna som krävs för att bli djursjukskötare men du har inte behörighet till veterinär. Välj det du är mest intresserad av, natur är mer "safe" eller hur man ska förklara det, men känner du att du inte orkar natur så kanske naturbruk är bättre? Eller om du väljer en skola längre bort som har naturbruk men kan ha naturvetenskaplig inriktning som de ovan skriver. Finns ställen som har internat för att sen åka hem på helgerna.

Sen kan du alltid göra högskoleprovet om dina betyg inte räcker till för utbildningarna.

- Medarbetare på studier.ifokus

[candy_suki]
2016-02-06 15:05
0

#7 Men att plugga till veterinär kräver väl det ännu högre….

Hur kan det vara svårare att få jobb på djurbutik och klinik? De säger att man få lättare jobb om man har praktiserat (beror kanske på hur bra du har jobbat) 

Tack!

Em_
2016-02-06 21:39
0

Veterinär är inte så mycket "sköta" djur. Mer skriva recept och prata med djurägare om man ska hård dra det ;) De är mer arbetsledare och säger vad som är fel och hur det ska fixas, medans djursjukvårdarna och/eller djurägarna tar hand om djuren. Roligt enligt vissa i och för sig, men inte så mycket djurkontakt som många tror :)

[candy_suki]
2016-02-08 18:15
0

#9 Aha! Tack! Då vet jag.

skruttelutt
2016-02-24 19:02
0

Har du valt än? :) Jag skulle ha satsat på naturvetenskap.

[candy_suki]
2016-02-24 20:03
3

#11 Japp! Jag valde naturvetenskap! Jag tänker satsa på det :) önskar mig lycka till

skruttelutt
2016-02-24 20:18
0

Vad kul! lycka till! :)

Maggie12
2016-02-25 08:23
0

Vill också blir veterinär och går just nu sista terminen i trean (Woho!) på den naturvetenskapliga linjen. Du har gjort ett bra val för det är väldigt roligt (och tufft emellanåt)!!! Lycka till, det går nog toppen ska du se :D

[candy_suki]
2016-02-25 08:27
0

#14 Tack så jätte mycket! :)