Filosofi VS Psykologi
Jag ska innan jag är klar med gymnasiet ha läst antingen Filosofi 1 eller Psykologi 1. Psykologi påbörjade jag för något år sen, men slutförde aldrig den. Av det jag fick vara med på var det mest snack om Freud, vilket jag inte alls är glad över, och kursen i sig var rätt "flummig". Vad jag förstått ska Filosofi också vara en flummig kurs, så jag är inte så pigg på någon av dem. Så jag tänkte att jag kunde få lite hjälp av er. Ni som gått dessa kurser, vad har ni att säga om dem? Vilken är bäst? Vilken är inte sämst? Jag vill verkligen inte välja helt fel!
Om du tyckte psykologin var flummig kommer du verkligen inte kunna läsa filosofi då den verkligen är flummig. Jag älskade psykologin i gymnasiet (läste två kurser) men tyckte inte om filosofin då det var för flummigt när "inget" svar var rätt.
Så jag hade valt psykologi alla dagar i veckan :D
#1 Jag tog psykologin i alla fall, resonerade som du. Pest eller kolera? Äh, bara 3 prov, 3 uppdrag och en muntlig grej - färdigt! Det står jag ut med.
Synd att du tycker det verkar så tråkigt, jag älskade verkligen psykologin :)
#3 Jo, jag har ju försökt läsa kursen förut, och det var en pina. Men nu är det ett helt annat studiesätt så det ska kanske gå bättre nu.
Håller tummarna :D
Är det på Hermods du läser Psykologin? Jag läste Psykologi 2a där och kan hjälpa dig om det är något du undrar över :) Fick A i slutbetyg och tyckte kursen var jätte rolig och intressant! Hela teorimodellerna med Freud och alla andra är ganska enkla när man väl fattat grejen :) Man måste typ hitta skillnaderna mellan de olika modellerna så känns de inte alls lika flummiga sen. :)
#6 Tack! Ja det är hermods :-)
Jag har läst både psykologi A och psykologi 2, tyckte det var kul. Dock var andra kursen roligare för det var inte lika mkt Freud. :) Lycka till!