Plugga upp betygen?
Kan man typ läsa upp betygen på sommaren eller lov?
Jag hittar ingen lägenhet och bor alledeles för långt bort för att hinna repetera saker innan jag går och lägger mig. Jag åker hemifrån kl 6 på morgonen och kommer hem kl 6 på kvällen.
Jag har a i det mesta förutom Kemi, matte och fysik som jag skulle behöva repetera formler och räknemetoder på dock har jag inte tid så jag får antingen e eller f på räknedelarna. (Har inte haft kursprovet i kemi än)
Jag kommer ju givetvis inte komma in på läkarlinjen med sådanna betyg och med komvuxbetyg blir det ju typ svårare.
Kan man läsa upp betygen så att de ingår i skolans slutbetyg eller går detta inte?
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Vilken årskurs går du i? :)
Det finns naturhistoriska basår. De läser gymnasie matte, kemi, biologi och fysisk. Lite som att du skulle går natur på gymnasiet. Då är det enklare att komma in på läkarlinjen.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Du kan kanske plugga under din restid?
#1 ettan bara, jag är inne på 2C och första provet imorgon… känsla utav att jag får F, jag är alldeles för trött ikväll för att ens lösa en uppgift…
#2 låter intressant, ska kolla upp det =)
#3 kan tyvärr inte plocka fram mina saker som har med kemi, matte och fysik att göra på bussen. Blir för mycket. Jag kan dock plugga på allt jag bara behöver böcker för eller någon skrivuppgift på datorn. Liggar runt A på alla ämnen man inte räknar på… passar ju bra för naturvetenskapligt…
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Naturvetenskapligt basår är ofta knutet till en speciell högskola. Var noga med att kolla om just den högskolan eller universitetets basår räcker för just din utbildning.
Här kan du kolla upp olika typer av basår.
En snabb fråga bara, varför skulle det bli svårare om du läste upp betygen på Komvux efteråt? Räknas inte de betygen lika som vanlig gymnasiala betyg eller vadå?
#6 Beroende på om du har kompletterat eller inte hamnar du i olika kvotgrupper. De som har läst på komvux hamnar ofta i en svårare kvotgrupp.
// Nadja
#7 jaha det hade jag inte en aning om, det informerade aldrig vuxenutbildningen mig om. De informerade bara att de med gymnasieexamen hamnar i en urvalsgrupp och de med slutbetyg i en annan. hmm.. Hur pass mkt svårare är det för en med kompletterat slutbetyg från Komvux att komma in på högskola/universitet än för en med en okompletterad gymnasieexamen då?
#8 Det beror nog på vilket program det gäller. Typ här tog jag en random linje som visade det tydligt. http://www.antagningspoäng.se/orebro-universitet/juristprogrammet/
// Nadja

Börja skriv högskoleprovet och se till att du har grundläggande behörighet! Så gjorde min man, och hans betyg är helt usla… Han fick 1,9 och kom in på lärarprogrammet på karolinska.
Högskoleprovet kan hjälpa mycket, då kommer du ju med i en grupp till = ökade chanser.
Annars basår för att få matte, kemi eller fysik.