Språkfenomen
Vi ska, eller jag ska, skriva en insändare om något språkfenomen… problemet, jag förstår inte vad jag ska skriva om, jag vill ju skriva något om djur, för djur driver mig i arbete, men kan inte komma på något alls. Någon som kan hjälpa mig?
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Kan du inte skriva nåt om djurs språk, d v s hur dom kommunicerar? Med ljud, kropp, svansföring, blickar osv…. Hundar och katter t ex, dom har ju sina egna "språk-egenskaper".
Vad det betyder om en hund eller katt viftar på svansen, viker öronen bakåt, blinkar sakta med ögonen, stirrar, osv, osv…..
Och hur dom "lär människor" att förstå dom, hur dom lär sej att förstå människan….
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#1 jo jag tänkte det också, men det är inte helt språk för det är mer kommunikation eftersom en hund inte tänker framåt eller bakåt i tiden och den kan inte forma ord vi förstår.
Ett språk är ju kommunikation… Men jag förstår vad du menar….
Kanske kan du skriva nåt om nya ord som dyker upp, vårt språk förändras ju helt och nya ord/slang-/uttryck blir så småningom godkända ord. Kolla lite på Svenska Akademiens hemsida, kanske har dom idéer? (Jag har själv inte kollat)
Nya ord och uttryck som följer med andra kulturer och språk och som vi så småningom för in i vårt språk.
Hur den digitala världen har skapat nya ord och uttryck….
Om hur vårt första språk ofta blir det som man talar när man blir dement (om man t ex har flyttat till annat land när man var yngre, så återgår man ofta till sitt första språk när demensen sätter in)….
Hur somliga kan få ett slag i huvudet och plötsligt prata ett helt annat språk när han/hon vaknar upp igen (inte särskilt vanligt dock…. tack o lov)…
Hur särskrivningarna tar över och kan ge konstiga uttryck…. ("en mörk hårig sjuk sköterska…." jämfört med "en mörkhårig sjuksköterska…")
Kunde bli en kul artikel med mycket skratt! :) Och kanske kan du baka in djur i dom olika uttrycken…. (Annonser om djur eller djurartiklar, tror du kan hitta såna exempel på Språk i Fokus också…. om du gräver lite i trådarna)
Ställ frågan inne på Språk i Fokus, eller titta runt bland trådarna där, kanske hittar du idéer som du kan spinna vidare på där`?
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#3 jo, jag hade funderingar på att skriva kring ord och hur språket har förändrats och fortfarande förändras. Tex ord som hade en helt annan innebörd förr än nu. Så jag kommer nog fundera vidare på den och se om jag kan få ihop något 🙂
En följd fråga. Exakt vad innebär språkfenomen? Jag känner att jag inte helt förstått begreppet.
#5 Den frågan måste ställas till läraren, för det är annars alltför öppet och alltför brett uttryck som kan tolkas godtyckligt. Begär en definition och avgränsning av uttrycket.