Studier iFokus

Studier

Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 797 ggr
[Mazamizari]
0

VFU - verksamhetsförlagd utbildning, handledarna

Hej, det här riktar sig mot folk som liksom jag studerar vid en lärarutbildning på högskole/universitets nivå. Jag undrar helt enkelt vad nu har för slags kontakt/relation till era handledare på er VFU-skola. Varför jag undrar detta är för att folk i min klass och liknande brukar reagera rätt rejält då jag berättar att min handledare kan ringa mig under terminerna bara för att han vill prata. Jag vet inte, men är det jätte konstigt? Folk verkar tycka det. Så vad har ni för erfarenheter? Hur ser eran relation ut med er handledare?

Loris M
0

Det var ett tag sedan jag gick lärarutbildningen, men jag kan inte minnas att jag hade "en relation" till min handledare. Hon hjälpte mig med uppgifter, att komma in i verksamheten och fanns till hands när jag hade frågor under tiden jag varit där. Vi har aldrig haft kontakt utanför hennes arbetsplats och arbetstid. 

Vilken termin läser du? Är det här din första/enda handledare? Jag tänker att den relationen som du beskriver med några få meningar inte behöver vara något konstigt. Men det beror ju på varför han ringer och när? Vad vill han prata om? Hur ofta ringer han?

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

[Mazamizari]
0

Det är min fjärde termin som precis har börjat och min handledare är den enda handledaren jag haft. Jag har haft honom sen termin ett, för idén är att man ska ha en och samma VFU-förskola under alla år så att de kan se ens utveckling. Så jag har känt honom i ett och ett halvt år nu.

Ja om jag räknar bort de gångerna han ringer för att jag ska iväg och ha min VFU så kanske han ringer en/två gånger varje termin bara för att prata. Han brukar fråga hur det går och vad vi går igenom just nu, sen kan han även fråga om situationen ser bättre ut i skolan för mig då han är medveten om att jag inte riktigt har klickat med någon utav mina klasskamrater. Fast han kan också ringa för att fråga om jag vill gå ut och fika med honom och en annan ifrån förskolan som jag kommer rätt bra överens med. Så jag har träffat honom en gång utöver då jag har haft min VFU. Han brukar skicka sms där han önskar mig god jul med. 

Oftast ringer han oanmält, så jag brukar bli rätt ställd när jag får samtalen. Och då jag pratat med folk som också går i andra lärarprogram så brukar de ja, tycka att det är konstigt att han gör så. För de har det nog mer som dig Loris M, att det inte är någon "relation" emellan dem egentligen.

Loris M
0

Jag har haft olika handledare för att på den tiden (ca 15 år sedan) tyckte man att det var bättre att se olika verksamheter. Speciellt för de som inte har någon erfarenhet av förskolan. Jag tror att jag varit på tre olika förskolor och sedan sista terminen fick vi välja någon annan verksamhet med relevans för förskolan som vi var nyfikna på och jag valde då HAB. Väldigt givande!

Efter fyra terminen kanske man utvecklar någon sort relation, eller åtminstone lär känna varandra lite grann. Att han frågar hur det går med skolan eller vad ni läser, behöver inte vara konstigt tänker jag. han kanske vill veta för att kunna förbereda sig inför din VFU-period. Men fika? Jag vet inte, men där går nog min gräns. Jag har jobbat ett antal år och själv varit handledare. Jag kan inte se mig bjuda någon av mina studenter på fika om det inte är på förskolan.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

[Mazamizari]
0

Jag anade att det var snäppet för mycket. Jag tyckte att det kändes väldigt konstigt jag med då han frågade. Fast sen har jag väldigt svårt för att säga nej till folk så då blev det att jag sa ja och följde med. Men jag vet inte hur jag ska hantera VFUn och min handledare då han är så olik alla andras i min klass. För det känns som om han hellre vill vara min kompis än min handledare och det är oftast så han beter sig när jag har min VFU med.