Universitet - Missa obligatoriska moment
Någon som råkar vara vaken vid denna tid som är familjär med hur universitetslivet funkar?
Jag förstår mycket väl att man kan ta igen saker senare och sådär, men jag behöver väl mest lugna mig själv. Har en bakgrund av att vara borta från skolan (över 50 procent frånvaro på gymnasiet och 70 procent på högstadiet) så frånvaro är känsligt för mig, vill inte hamna där igen.
Har jättehög feber och mår illa, tror verkligen inte jag kan åka in till skolan idag. Jag har noll chans att somna för illamåendet + av någon anledning så producerar jag ungefär en matsked saliv i minuten (jag överdriver inte) och måste forcerat svälja det om jag inte vill ha ett hav i munnen.. (Drog ut visdomstand i fredags, det är nog anledningen.)
Men vi har "obligatorisk workshop" idag och jag har redan missat ett obligatoriskt moment, men det var ingen fara sa dom med just den.
Min fråga är: Brukar det gå helt okej att hinna ikapp med sådana saker? Som sagt, förstår att det löser sig, men mår redan så sjukt dåligt fysiskt och nu mår jag dåligt psykiskt av stressen också, haha.
Får se om någon är vaken som kan svara. Jag lär inte kunna somna inatt ändå.
Den största anledningen till att jag frågar är för att många av mina vänner som går eller gått på universitet/högskola har tvingat sig till skolan när de varit sjuka. Vet inte om jag pallar det och om jag "måste" det, eller om dom bara är överdrivet dedikerade..
Ursäkta min dumma hysteri.. Har lite problem med mina känslor och när jag tänker för mycket på något så blir det världens ände. 😛

Brukar gå ändå, i värsta fall får du göra om de momenten nästa år.
Det brukar stå i kursmanualen hur många moment man får missa för att inte få U på hela delkursen och behöva läsa om den. Så är det på min högskola iaf. På vissa kurser får man missa alla seminarier t.ex. så länge man lämnar in kompletteringar, och på vissa kurser får man bara missa ett visst antal, och även då skicka in kompletteringar för de missade.
Det brukar läsa sig!
Vissa saker har de "Uppsamling" inom några veckor, vissa saker får man göra när kursen ges igen :)
Man ska alltid ha chans att ta igen missade moment.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
För oss så är det 80% närvaro på seminarier som gäller för att man ska klara (nuvarande) kursen. Det är några studenter som redan missat två stycken och så vitt jag vet har de inte ens behövt göra kompletteringar, utan det är snarare för att kunna klara tentan som de själva velat ta igen det som vi gått igenom. Antar dock att det skiljer sig en del om man går ett program som har mycket praktiska moment (vilket mitt inte har, iaf. inte inom seminarierna.)
#4 Vi har så att vissa är obligatoriska andra inte. Så missar man något obligatoriskt får man antingen ersättningsuppgift skriftligt eller göra nytt sem :)

Skolan kan inte säga att något är obligatoriskt (även om det är det). Så det kan alltid lösa sig på något sätt.
#6 Förstår varför de säger att saker är obligatroriska, ändå. För att det ska vi någon slags balans. om du förstår hur jag menar.
Men det kommer lösa sig för mig, det vet jag nu.
#6 Klart att de kan. Är det t.ex examinerade osv. Och annars är risken stor att många skippar = inte direkt mycket att betygsätta osv.

#8 Nej, inte ordagrant.
Om folk skippar är det ju de själva som sitter i skiten när de inte får csn pengar.
#9 Vadå inte ordagrant?
Får att de ska kunna sätta betyd måste de ha obligatorsika. Nej de kna inte tvinga folk men de kan fortfarande ha obligatoriska moment :)
#9 Tror ingen här på riktigt tror att de "ordagrant" kan hålla fast folk i skolan, dock? Så det känns ganska irrelevant.
#6 #9
Det var ett väldigt underligt påstående. 🤔Så klart de (vi) kan. Vill du få dina hp så måste du komma och kommer du inte måste du ta igen det vid ett annat tillfälle för att klara kursen.
Kneko,
Lärare är skyldiga att erbjuda några extra tillfällen (oftast två eller tre per år) oavsett om det gäller examination eller obligatoriska moment som seminarier. De behöver dok inte ordna ett nytt seminarium utan du kan få en skriftlig uppgift för att ta igen det. Alla datum för kommande omtentamenstillfällen borde annars stå i studiehandledningen (om ni har det). Skulle du mot förmodan missa även de tillfällena, finns det möjlighet att ta igen det när kursen går nästa gång. Med andra ord, som några redan skrivit, brukar det lösa sig.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
För oss är det så att om man missar ett obligatoriskt moment som t ex en gästföreläsning eller ett seminarium, så får man göra en kompletteringsuppgift som ska lämnas in.
Har man däremot missat eller fått underkänt på en tenta så får man göra om den vid omtentatillfälle.